با کاربرد ناودانی شیروانی چقدر آشنا هستید؟ مزایای ناودانی شیروانی چیست؟

. ناودانی به مقاطعی می‌گویند که به شکل U انگلیسی بوده و برای جهت دادن و هدایت آب برف و باران در سقف‌ها استفاده می‌شود.
انتشار: 1400/08/23
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
با کاربرد ناودانی شیروانی چقدر آشنا هستید؟ مزایای ناودانی شیروانی چیست؟

 

در اکثر سازه‌ها خصوصاً سازه‌هایی که در شمال کشور یا در معرض بارش باران زیاد قرار دارند، برای جلوگیری از تجمع آب، سقف ساختمان‌ها را به صورت شیب‌دار می‌سازند. گاهی اوقات مهندسین سازه ساخت سقف را به صورت شیب‌دار مناسب نمی‌دانند که در این شرایط به کار بردن ناودانی سقف شیروانی به طراحان سازه کمک خواهد کرد. ناودانی به مقاطعی می‌گویند که به شکل U انگلیسی بوده و برای جهت دادن و هدایت آب برف و باران در سقف‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین سؤالی که در این بخش به وجود می‌آید این است که مزایای ناودانی شیروانی چیست؟ انواع ناودانی شیروانی کدام‌اند؟ ناودانی شیروانی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده که سرعت نصب بالایی هم دارد. همچنین به دلیل عمر طولانی که دارد، بسیار مقرون به‌صرفه است. در ادامه مقاله، با سایر کاربردها و مزایای آن آشنا خواهید شد:

 


انواع ناودانی‌ها ازنظر جنس کدام‌اند؟

•    ناودانی گالوانیزه
•    ناودانی آلومینیوم
•    ناودانی استنلس استیل
•    ناودانی آلیاژی

 

قیمت ناودانی آلیاژی

 

با انواع ناودانی شیروانی از نظر شکل آشنا شوید.

ناودانی شیروانی دارای 2 نوع زیر است:

•    ناودانی شیروانی لندنی (آبرو گرد، آبرو فیتیله‌ای، آبرو مخفی)
•    ناودانی شیروانی جعبه‌ای (آبرو مستطیلی یا آبرو چهارگوش)

 

ناودانی شیروانی لندنی یا ناودانی آبرو چیست؟

آبرو لندنی به آبرو مخفی نیز معروف است که در سقف‌های شیب‌دار استفاده می‌شود و از خیس شدن رهگذران در زیر سقف جلوگیری می‌کند. در این نوع ناودانی شیروانی، یک قطعه آبرو در قسمت انتهایی آن وجود دارد که آب را درون خود جمع کرده و از قسمت دیگر خارج می‌کند.

از مزایای استفاده از آبرو لندنی نیز می‌توانیم به تولید طبق استانداردهای جهانی، نصب راحت و سریع و همچنین مقاومت در هر شرایط جوی اشاره کنیم.

در ساخت این نوع محصول از اکسید تیتانیوم استفاده می‌کنند تا در تمامی شرایط جوی، مخصوصاً رطوبت پوسیده نشود. موارد استفاده از این نوع ناودانی به شرح زیر است:

•    آلاچیق سازی با سقف شیب‌دار
•    سقف ساختمان‌های شیب‌دار
•    فلاشینگ‌های قوسی شکل یا هلالی

 

ناودانی شیروانی لندنی

 

کاربرد ناودانی شیروانی جعبه‌ای چیست؟

تفاوت ناودانی شیروانی جعبه‌ای با ناودانی لندنی در ساختار آن‌ها است. در نوع جعبه‌ای از ترکیب ساندویچ پانل و ورق گالوانیزه استفاده می‌شود که نسبت به نوع لندنی ممکن است زودتر پوسیده شود. تفاوت دیگر این نوع از ناودانی شیروانی با ناودانی‌های دیگر قطر بیشتر و ایجاد جلوه زیباتر برای سقف است که موجب استفاده از آن در سوله‌ها و محیط‌های درمانی شده است. تولید ناودانی شیروانی جعبه‌ای به صورت مستطیلی و با استفاده از دستگاه پرس صورت می‌گیرد. 

برای اجرای آبروی جعبه‌ای، معمولاً از قیف آبرو و لوله‌های ناودانی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که قبل از اجرای نوع جعبه‌ای، باید ابتدا از قیمت ناودانی مطلع باشید تا بتوانید هزینه‌های نصب و راه‌اندازی آن را تخمین زده و با هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده مواجه نشوید. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی قیمت ناودانی پشت‌بام نیز قیمت آهن آلات و قیمت مواد اولیه است. 

 

 

اصلی‌ترین تفاوت ناودانی شیروانی و ناودانی‌های دیگر چیست؟

به نظر تفاوت ناودانی شیروانی با ناودانی‌های دیگر چیست؟ ناودانی شیروانی همان‌طور که از نامش پیداست، در سقف یا شیروانی‌ سازه‌ها به کار می‌رود. به دلیل وظیفه هدایت آب، این نوع ناودانی می‌بایست از جنس فولاد ضدزنگ و ضد خوردگی ساخته شود. 

 

 

5 استاندارد ناودانی شیروانی

ناودانی‌های شیروانی امروزه با استفاده از پنج استاندارد زیر تولید می‌شوند:

•    استاندارد NFA 45-255 فرانسه
•    استاندارد DIN-1026 آلمان
•    استاندارد EN 10365 برای تولید ناودانی‌های UPN (ناودانی‌هایی با بال شیب‌دار)
•    استاندارد EN 10025-1/2 برای تولید ناودانی‌های UPE (برای ناودانی‌هایی با بال موازی با سطح مقطع C شکل)
•    استاندارد DIN EN ISO 12944-3 (برای ناودانی‌های مقاوم در برابر خوردگی)

 

ناودانی شیروانی

 

وزن، سایز و ابعاد ناودانی شیروانی به چه صورت است؟

ناودانی شیروانی بر اساس وزن، به دو نوع ناودانی سبک و ناودانی سنگین تقسیم می‌شود. از ناودانی سبک در مرمت بناها، ساخت چارچوب، اسکلت کامیون‌ها و سازه‌های دریایی و از ناودانی سنگین نیز در پروژه‌های بزرگ و حجیم صنعتی استفاده می‌شود. تفاوت ناودانی سبک و سنگین به‌جز کاربرد، در موارد دیگری هم وجود دارد که قبلاً در مقاله دیگری به صورت کامل به بررسی این تفاوت‌ها پرداخته‌ایم.

مناسب بودن وزن ناودانی شیروانی یا آبروها به شما این امکان را می‌دهد تا آن‌ها را در ارتفاعات طولانی نیز نصب کنید. این وزن سبک باعث می‌شود تا ناودانی‌ها در برابر ضربه مقاوم شده و به دنبال آن، امکان استفاده طولانی‌مدت از آن فراهم شود. در جدول وزن و اشتال ناودانی به صورت کامل و تخصصی‌تر، سایز و ابعاد ناودانی برای شما فراهم شده است. 

 

تفاوت ناودانی شیروانی با ناودانی های دیگر

 

دقت داشته باشید که نحوه نصب ناودانی شیروانی اهمیت بسیار بالایی داشته و عدم توانایی هنگام نصب باعث می‌شود تا دیوارها و سثف ساختمان آسیب ببیند.

در این متن سعی کردیم شما را با کاربرد ناودانی شیروانی، مزایای ناودانی شیروانی، انواع ناودانی شیروانی و مهم‌ترین تفاوت ناودانی شیروانی و ناودانی‌های دیگر آشنا سازیم. لازم است بدانید قبل از اقدام به خرید هرگونه ناودانی برای سازه در حال اجرای خود، راهنمای خرید ناودانی را مطالعه کنید تا با تمامی چالش‌های هنگام خرید این مقطع فولادی آشنا شوید. اگر شما هم تجربه خرید ناودانی سقف شیروانی یا دیگر مقاطع فولادی را دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آهنگر. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

در تولید ناودانی شیروانی از استانداردهای NFA 45-255، استاندارد DIN-1026، استاندارد EN 10365، EN 10025-1/2 ،DIN EN ISO 12944-3 استفاده می‌شود.

پاسخ :

 پس از جنگ جهانی دوم و اوایل قرن 20، تولید آهن آلات و سازه‌های فلزی چون نبشی و ناودانی به طرز شگفت انگیزی پیشرفت را تجربه کرد.

ارسال نظر جدید