همه‌چیز درباره نبشی استیل+روش تولید

نبشی استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟
انتشار: 1400/09/06
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
همه‌چیز درباره نبشی استیل+روش تولید

 

اگر شما یکی از فعالان حوزه آهن‌آلات یا ساختمان‌سازی باشید حتماً می‌دانید نبشی استیل چیست، اما شاید با روش تولید نبشی استیل آشنا نباشید یا از همه کاربردهای آن اطلاع نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم تولید نبشی استیل به چه صورت است. همچنین اگر می‌خواهید بدانید وزن نبشی استیل چقدر است و چه ویژگی‌هایی دارد در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

 

1. نبشی استیل چیست؟

اینکه بتوانیم بگوییم نبشی استیل چیست، باید در ابتدا با شکل ظاهری، ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا باشیم. تفاوت اصلی مقاطع فولادی در شکل ظاهری آن‌ها است که کاربردهای متفاوتی را موجب می‌شود.

 

2. نبشی استیل به چه شکلی است؟

نبشی که در زبان انگلیسی به آن Angle می‌گویند از دو ضلع تشکیل شده که با یک زاویه مشخص در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل هم در نقشه‌های تخصصی و ساختمانی از حرف L برای نمایش محل به کارگیری آن استفاده می‌شود. تولید نبشی استیل از لحاظ شکل ظاهری هم به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی صورت می‌گیرد:

 

اشکال مختلف نبشی استیل

 

  • نبشی بال مساوی: از دو بال هم‌اندازه تشکیل شده که برای نام‌گذاری آن، اندازه بال در کنار حرف انگلیسی L قرار می‌گیرد.
  • نبشی بال نامساوی: دو بال با اندازه‌های متفاوت دارد که در نهایت برای نام‌گذاری آن، اندازه عرض هر دو بال را در کنار حرف L قرار می‌دهند.

 

3. نبشی‌ها را از چه جنسی می‌سازند؟

برای ساخت نبشی‌ها از موادی مانند پلاستیک، آلومینیوم، پی‌وی‌سی، چوب و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود، اما نبشی استیل رایج‌ترین نوع نبشی موجود در بازار است. دقت داشته باشید که قیمت روز نبشی نسبت به جنس آن متفاوت خواهد بود که ما در این مقاله تمرکز خود را روی ویژگی‌ها و کاربرد نبشی استیل قرار داده‌ایم.

 

4. تولید نبشی استیل به چه صورتی انجام می‌شود؟

تولید نبشی استیل به دو صورت پرسی و فابریک انجام می‌شود. دقیقاً همین روش تولید متفاوت است که در نهایت منجر به ویژگی‌های متفاوت خواهد شد.

 

1. تولید نبشی استینلس استیل به روش فابریک

در روش تولید نبشی استیل از فرآیند نورد گرم استفاده می‌شود. این نوع نبشی به دلیل این نوع روش ساخت، در برشکاری، سوراخ‌کاری و خم‌کاری کاربرد بسیاری دارد.

 

2. تولید نبشی استینلس استیل به روش پرسی

برای تولید نبشی استیل به روش پرسی از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا ورق‌های فولادی نواربری شده و سپس شکل نبشی را به خود می‌گیرند. نبشی‌هایی که با این روش تولید می‌شوند دارای زاویه قائم هستند.

 

5. چند نوع نبشی استیل وجود دارد؟

همانند تمامی مقاطع فولادی تولیدشده با استفاده از فولاد ضدزنگ، نبشی استیل نیز از گریدهای مختلف استنلس استیل تولید می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها، نبشی استیل 304 است. این نوع نبشی همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، از فولاد ضدزنگ گرید 304 ساخته می‌شود که انعطاف‌پذیری و خاصیت ضد خوردگی بالا، آن را برای کاربرد در صنعت مناسب نموده است.

 

6. وزن نبشی استیل در چه حدی است؟

اگر راهنمای خرید نبشی را خوانده باشید می‌دانید که یکی از نکات مهمی که در خرید آهن‌آلات باید به آن توجه کرد وزن آن‌هاست. وزن سایزهای مختلف نبشی استیل هم طبق جدول اشتال دارای مقادیر استانداردی است که فایل مربوط به آن را می‌توانید از انتهای این مقاله دانلود کنید.

 

7. چند نوع استاندارد برای تولید نبشی استیل وجود دارد؟

نبشی استیل معمولاً در ایران تولید نمی‌شود، چرا که تکنولوژی تولید فولاد ضدزنگ هنوز در کشورمان وجود ندارد. اکثر نبشی‌های استیل موجود در بازار، وارداتی هستند و بنا براین، با استانداردهای بین‌المللی مثل ASME تولید شده‌اند. مهم‌ترین استانداردهای تولید نبشی استیل را در لیست زیر می‌بینید:

 

•    استاندارد ASTM A276
•    استاندارد ASTM A484

 

8. قیمت نبشی استیل چقدر است؟

قیمت نبشی استیل به عوامل متعددی بستگی دارد، اما کیفیت، وزن و برند سه نکته مهمی است که در هنگام خرید حتماً باید به آن توجه داشته باشید. با روش‌های تست و بازرسی نبشی می‌توانید تا حدودی از کیفیت نبشی خریداری شده، مطمئن شوید. قیمت محصولات تولیدکنندگان نبشی هم نسبت به برندشان متفاوت خواهد بود که برای اطلاع از آن‌ها بهتر است به سایت‌های فروش آنلاین آهن و فولاد سر بزنید.

 

کاربرد نبشی استیل

 

9. مهم‌ترین کاربرد نبشی استیل چیست؟

نبشی استیل یکی از پروفیل‌های فولادی است که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف ازجمله ساختمان‌سازی دارد. کاربرد نبشی‌ها بسته به ویژگی‌ها و شکل ظاهری آن‌ها متفاوت است اما درکل نبشی بال مساوی کاربرد بیشتری نسبت به نبشی‌های نامساوی دارند. نبشی استیل به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، بیشتر به عنوان نبشی دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای نبشی استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. ساخت مبلمان
2. ساخت دکوراسیون
3. ساخت خرپا
4. ساخت دکل‌های انتقال نیرو
5. ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
6. اتصال پل به ستون‌ها
7. اتصال تیرآهن‌ها به بیم‌های باربر
8. اتصال ستون‌ها به صفحات فونداسیون
9. ساخت سازه‌های مرتبط با آسانسور
10. ساخت قفسه‌های آهنی

 

تولیدکنندگان نبشی استیل

 

10. با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نبشی استیل آشنا شوید

همان‌طور که در بالا خواندید، نبشی استیل در ایران تولید نمی‌شود. بیشتر نبشی‌های استیل موجود در بازار از کشورهای چین و تایوان وارد می‌شوند. در کشور ما، کارخانه استیل مرکزی انواع نبشی استیل را عرضه می‌کند که ورق موردنیاز برای تولید این محصول نیز توسط این کارخانه از کشورهای دیگر تأمین می‌شود.

 


حالا که می‌دانید نبشی استیل چیست، می‌توانید در هنگام خرید انتخاب بهتری داشته باشید. به طور مثال می‌دانید تولید نبشی استیل به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که محصول هریک از این روش‌ها کاربرد متفاوتی دارد. با در نظر داشتن وزن نبشی استیل در سایزهای مختلف هم می‌توانید تخمین درستی از هزینه‌های پروژه خود داشته باشید البته به شرطی که ارزیابی درستی از قیمت آهن‌آلات داشته باشید.

 


 

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

نبشی استیل به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، بیشتر به عنوان نبشی دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاسخ :

همانند تمامی مقاطع فولادی تولیدشده با استفاده از فولاد ضدزنگ، نبشی استیل نیز از گریدهای مختلف استنلس استیل تولید می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها، نبشی استیل 304 است.

پاسخ :

تولید نبشی استیل به دو صورت پرسی و فابریک انجام می‌شود. دقیقاً همین روش تولید متفاوت است که در نهایت منجر به ویژگی‌های متفاوت خواهد شد.

ارسال نظر جدید