میلگرد آجدار سردار؛ آرماتور برشی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با ورود میلگرد سردار کار مهندسان بسیار آسان‌تر شده و عملیات پی‌ریزی نیز سازمان‌یافته‌تر شده است.
انتشار: 1400/07/11
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
میلگرد آجدار سردار؛ آرماتور برشی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

میلگرد یک مقطع فولادی برای ساخت ساختمان و سازه‌های مختلف است. یکی از انواع آن، میلگرد کلاهک دار یا به‌بیان‌دیگر، میلگرد سردار است؛ اما سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که «میلگرد کلاهی چیست؟» و «میلگرد سردار چیست؟» در ادامه این متن به شرح تمامی نکات مربوط به آن و راهنمای خرید این میلگرد، پرداخته‌ایم. قبل از هر اقدامی بهتر است قیمت میلگرد را مورد بررسی قرار دهید تا بدانید آیا میلگرد انتخابی شما برای پروژه‌تان مناسب است یا نه. به یاد داشته باشید که قیمت میلگرد به قیمت آهن بستگی دارد.

 

 

میلگرد چیست؟

مهم‌ترین کاربرد یک میلگرد آجدار، بالا بردن استحکام ساختمان است.

میلگرد به تقویت کیفیت و مقاومت کششی یک ساختمان کمک بسیاری کرده و باعث می‌شود بتن‌ریزی بهتری انجام شود.

سطح میلگرد آجدار اغلب با تورفتگی یا برآمدگی همراه است که به آن آج میلگرد گفته می‌شود. آج‌های روی بدنه میلگرد، پیوند بهتری را با بتن ایجاد می‌کند.

 

انواع میلگرد

 

رایج‌ترین نوع میلگرد، از فولاد کربنی ساخته می‌شود. همچنین ممکن است میلگرد با رزین اپوکسی پوشانده شده باشد که برای مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های آب‌شور و همچنین سازه‌های زمینی بسیار مناسب است. قبل از آشنایی با میلگرد کلاهک دار، بهتر است با انواع دیگر میلگرد و سایز میلگرد کمی آشناتر شویم. در ادامه جدول سایز میلگرد را هم برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 

طیف گسترده‌ای از انواع میلگرد در بازار وجود دارد که عبارت است از:
•    میلگرد فولادی کربنی
•    پلیمر تقویت‌شده با الیاف شیشه GFRP (فایبرگلاس)
•    میلگردهای گالوانیزه
•    میلگردهای استلنس استیل

 

وزن شاخه 12 متری (کیلوگرم)

سایز میلگرد (میلی‌متر)

5

8

10

10

11

12

15

14

19

16

24

18

30

20

36

22

47

25

58

28

76

32

96

36

جدول سایز میلگرد

 

 

انواع میلگرد

میلگرد دارای 2 نوع ساده و آجدار است که نوع آجدار آن نیز دارای 3 نوع آج مارپیچ، آج جناغی و آج دوکی یا مرکب است. میلگرد ساده معمولاً در بازار بانام a1 و میلگردهای آجدار بانام a2, a3, a4 نامیده می‌شوند. اما به نظر شما فرق میلگردهای A1 ،A2 ،A3 و A4 در چیست؟ تفاوت اصلی این نوع میلگردها در نوع آج آن‌ها است که قبلاً در مقاله دیگری به‌طور کامل به تفاوت آن‌ها پرداخته‌ایم.

 

قیمت میلگرد ساده

 

حال وقت آن است که بررسی کنیم میلگرد کلاهی چیست؟ و از میلگرد کلاهک دار در چه مواردی استفاده می‌شود.

 

میلگرد کلاهک دار چیست؟ +کاربرد میلگرد آجدار سردار

یکی از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد کلاهک دار، جلوگیری از ازدحام میلگرد در فونداسیون ساختمان است. در طول سال‌های اخیر مشکل نبود فضای کافی، برای استفاده مناسب از میلگرد در پی‌ریزی ساختمان‌ها و فونداسیون آن‌ها، یک مشکل بسیار جدی برای مهندسان ساختمان ایجاد نموده است؛ اما امروزه با ورود میلگرد سردار کار مهندسان بسیار آسان‌تر شده و عملیات پی‌ریزی نیز سازمان‌یافته‌تر شده است.

 

میلگرد کلاهک دار

 

 

تاریخچه میلگرد سردار چیست؟

در طول 50 سال اخیر، در صنعت بتن، همیشه مشکلاتی با کمبود جا و ازدحام فضا برای میلگرد بود. استفاده از میلگرد آجدار سردار در سال 2008 برای اولین بار طبق آیین نامه ACI318-08 برای مقابله با کمبود فضا در فنداسیون آغاز شد.

 

انواع میلگرد کلاهک دار

میلگرد سردار یا آرماتور برشی سردار دارای انواع مختلفی ازنظر ظاهری است:

•    بیضی
•    دایره
•    مستطیل

 

میلگرد کلاهک دار مربع و مستطیل در جای‌گذاری میلگردهای بالایی مشکل ایجاد می‌کنند و نوع بیضی آن سبب وجود فاصله بیشتر بین سایر میلگردها می‌شود؛ اما نوع کلاهک دار دایره‌ای، طبق آزمایش‌های به عمل آمده استحکام بیشتری نسبت به فشار و لرزه نشان داده است. این نوع میلگرد به 3 روش تولید می‌شود که روش های ساخت میلگرد کلاهک دار عبارت است از: روش اصطکاکی، روش جوشی یا روش رزوه‌ای.

 

میلگرد سردار

 

ساخت میلگرد کلاهی به روش جوشی یا رزوه‌ای:

در روش رزوه‌ای یا همان کلاهک رزوه ای تولید میلگرد سردار، کلاهک میلگرد که در شکل‌های دایره، مستطیل، مربع یا بیضی است، با استفاده از مهره و آچار به میلگرد اضافه می‌شود.

 

ساخت میلگرد سردار به روش اصطکاکی:

کلاهک اصطکاکی – جوشی، در کارخانه تولید میلگرد انجام می‌شود و روش آن به این‌صورت است که در زمانی که صفحه کلاهک به‌سرعت در حال چرخش است، میلگرد وارد صفحه شده و به‌اندازه ضخامت قطر میلگرد، صفحه ساییده شده و میلگرد به آن متصل می‌شود.

 

روش تولید میلگرد آجدار سردار

 

با مطالعه این مقاله، دریافتید که «میلگرد کلاهی چیست». میلگرد کلاهک دار دارای یک بخش بیشتر نسبت به میلگردهای معمولی است، از ازدحام بیش‌ازحد میلگرد در فونداسیون یک ساختمان جلوگیری می‌کند و باعث مقاومت بسیار بالا در برابر زمین‌لرزه می‌شود. برای استفاده از میلگرد سردار در ساختمان خود، ابتدا استعلام قیمت آهن را بگیرید، چراکه قیمت میلگرد وابسته به بهای آهن بوده و با تغییر بهای آهن‌آلات، قیمت میلگرد نیز دچار نوسان می‌شود.

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

با افزایش طول و قطر میلگردهای معمولی، طول مهاری برای تامین گیرایی مناسب نیز افزایش یافت که در این میان استفاده از میلگرد سردار، ازدحام بیش از حد میلگردها را در فنداسیون سازه کاهش می‌دهد.

پاسخ :

بله. نقش اصلی استفاده از میلگرد و میلگرد کلاهک دار در یک سازه، افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای وارد شده است.

ارسال نظر جدید