میلگرد ریشه انتظار چیست؟ نحوه اجرای ریشه ستون+ طول میلگرد انتظار - آهنگر

دلیل استفاده از میلگرد ریشه یا انتظار، اتصال صحیح قسمت‌های مختلف سازه به یکدیگر است.
انتشار: 1400/06/16
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
میلگرد ریشه انتظار چیست؟ نحوه اجرای ریشه ستون+ طول میلگرد انتظار - آهنگر
میلگرد ریشه یا انتظار چیست؟ - 3:29 دقیقه

 

میلگرد انتظار یا میلگرد ریشه، یکی از انواع خاص میلگرد است که بار را از یک عضو بتنی به عضو مجاور منتقل می‌کند. نحوه اجرای ریشه ستون باعث می‌شود که دال‌ها به یکدیگر متصل شوند و زمینه ادامه بتن‌ریزی آماده شود، به نحوی که قسمتی از میلگرد در بتن قرار می‌گیرد و قسمت دیگر آن بیرون می‌ماند. البته دانشتن جزییات نحوه اجرای میلگرد انتظار مثل طول خم میلگرد ریشه ستون، طول میلگرد انتظار ستون و طول خم ریشه ستون در فونداسیون، حیاتی است.

 

 

ضرورت استفاده از میلگرد انتظار

 

ضرورت استفاده از میلگرد انتظار یا ریشه در استحکام ساختمان چیست؟

گاهی سازه‌های بتنی حجم زیادی دارند یا در بتن‌ریزی محدودیت اجرایی وجود دارد. در این موقعیت، هر عضو سازه بتنی به‌صورت مجزا قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌شود. مشکل بتن‌ریزی چند مرحله‌ای این است که امکان ایجاد درز سرد بین لایه‌های مختلف را از بین می‌برد، درنتیجه سازه از استحکام بتنی موردنظر برخوردار نخواهد شد. این مشکل با وصل کردن لایه‌های مجاور به یکدیگر با استفاده از میلگرد انتظار، حل خواهد شد. بتن و میلگرد هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که استفاده از هر دوی آن‌ها مقاومت سازه را افزایش می‌دهد. بتن ساختاری محکم و غیرقابل انعطاف دارد ولی میلگرد منعطف است و خاصیت خم شدن آن باعث می‌شود بتن نیز در برابر تنش‌های فشاری مقاومت کند. اینجا است که ویژگی میلگرد انتظار حیاتی می‌شود. البته نحوه اجرای میلگرد انتظار و خم میلگرد انتظار نیز بسیار مهم است.

 

قیمت آهن و به تبعات آن قیمت میلگرد در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا، میزان ساختمان‌سازی و غیره نوسانات زیادی داشته است که میلگرد انتظار نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. یکی از آسان‌ترین به و صرفه‌ترین راه‌های خرید میلگرد، استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی است که مقاطع فولادی را بدون واسطه از درب کارخانه تحویل می‌گیرند و به شما تحویل می‌دهند.

نحوه اجرای ریشه ستون چگونه است؟ +طول خم ریشه ستون در فونداسیون

از میلگرد انتظار یا ریشه انتظار هنگام استارت فونداسیون استفاده می‌شود. اجرا و نحوه اتصال میلگرد انتظار، هم‌زمان با آرماتوربندی پی ساختمان و آرماتوربندی ستون‌ها، دیوارها و پله‌ها آغاز می‌شود. میلگردهای ریشه در اتصالات عرضی فونداسیون قرار می‌گیرند و باید موازی خط مرکزی بتن باشند. نیمی از میلگرد دریکی از صفحات بتنی قرار می‌گیرد و بقیه آن به دال مجاور چسبانده می‌شود.

 

قیمت میلگرد


نحوه اجرای ریشه ستون به این صورت است که ابتدا باید بین میلگردها و موقعیت قرارگیری خاموت، فاصله مناسبی را در نظر بگیرید. انتخاب محل درست در داخل ستون به استحکام سازه کمک می‌کند و این باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. کاشت میلگرد باید دقیق، حساب‌شده و مطابق با نقشه باشد.

 

نحوه اجرای میلگرد انتظار
 

عمق سوراخ هم در طول خم ریشه ستون در فونداسیون و هم در طول خم میلگرد ریشه ستون، بسیار تأثیرگذار است. اگر عمق سوراخ کم باشد، بین میلگرد و بتن اتصال صحیحی اتفاق نمی‌افتد. گاهی ممکن است در صورت وارد شدن فشار بیش‌ازحد، اتصال از بین برود و بتن متلاشی شود. از طرفی در صورت زیاد بودن عمق سوراخ، علاوه بر افزایش طول میلگرد انتظار ستون، مصرف بیش از نیاز میلگرد و بیشتر شدن هزینه‌های پروژه ساختمانی، احتمال کاهش مقاومت بتن، سوراخ شدن سمت دیگر ستون، سقف و اتفاقاتی این‌چنینی نیز وجود دارد.

 

نحوه اجرای ریشه ستون به دو روش انجام می‌شود:


•    در روش اول که رایج‌ترین روش است، قبل از ریختن بتن، میلگردهایی با طول کوتاه در پی ساختمان قرار داده می‌شوند. این روش بسیار موفق عمل می‌کند و برای اجرای آن نیاز به مواد شیمیایی نیست، درنتیجه روشی مقرون به‌صرفه است.
•    روش دوم کمتر رایج بوده و کمی گران تمام می‌شود، در این روش سوراخ‌هایی در بتن ایجاد می‌شود و پس از قرار دادن میلگرد ریشه این سوراخ‌ها توسط یک ماده شیمیایی پر می‌شود. این روش معمولاً وقتی استفاده می‌شود که پایه‌گذاری میلگرد ریشه قبل از ریختن بتن، فراموش شود.
  

مهم‌ترین کاربرد¬های میلگرد انتظار

 

مهم‌ترین کاربردهای میلگرد انتظار چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، کاربرد اصلی آرماتور انتظار تقویت فونداسیون یک سازه است. هر چه فونداسیون دقیق‌تر و درست‌تر اجرا شود، از استحکام ساختمان در طول زمان مطمئن‌تر خواهید بود. استفاده از میلگرد با وزن مناسب نیز به افزایش استحکام سازه کمک می‌کند.

 

 

نحوه اجرای ریشه ستون بر کاربردهای زیرتأثیرگذار است:

•    به منظور تقویت ستون‌ها در سازه‌های بتنی
•    برای افزودن ستون و سقف به پایه (میلگرد انتظار سقف)
•    برای اتصال صفحات بتنی به یکدیگر
•    تسهیل کردن نصب اتصالات برای ساخت تیر یا ستون جدید
•    مقاوم‌سازی ساختمان با استفاده از ژاکت بتنی
•    برای اتصالات دال‌ها و صفحات برای ساخت تیر یا ستون جدید
•    برای ساخت تأسیسات ساختمانی مانند کانال‌های هوا و داکت‌های برق به سقف و تیرها (میلگرد انتظار ستون)

 

نحوه اجرای میلگرد ریشه

 

عمده کاربرد میلگرد انتظار در موارد بالا، به اتصال ستون به فونداسیون ربط دارد. درواقع به همین دلیل است که به این نوع میلگرد، میلگرد ریشه هم می‌گویند.

 

مشخصات اصلی میلگردهای انتظار+طول خم میلگرد ریشه ستون

میلگرد انتظار معمولاً در سایزهای 1.25 تا 1.5 اینچ و طول 18 اینچ تولید می‌شود. این میلگردها به فاصله 12 اینچی از یکدیگر در بتن و سازه اعمال می‌شوند. این اعداد و موقعیت‌های مکانی بسته به هر سازه می‌تواند متفاوت باشد و نیاز به محاسبات مختص به آن سازه را دارد. برای جلوگیری از اکسیدِ شدن یا زنگ‌زدگی میلگردهای انتظار، سطح آن-ها را با کاورهای ضدزنگ می‌پوشانند.

 

قطر و طول میلگرد انتظار ستون

بنابر استاندارد ACI 302.1R، قطر استاندارد و طول میلگرد انتظار ستون استفاده شده در دال، به ضخامت آن  بستگی دارد. ب ا استفاده از جدول زیر می‌توانید قطر و طول میلگرد انتظار ستون بر اساس ضخامت‌های دال را ببینید. 

   

ضخامت دال (میلی‌متر)

قطر میلگرد انتظ ار (میلی‌متر)

 طول میلگرد ا ن ت ظار ستون (م یلی‌متر)   

125

20

400

150

20

450

175

25

450

200

25

450

225

30

450

250

30

450

275

30

450

 

مهم‌ترین مزایای استفاده از میلگرد انتظار چیست؟

1-    سرعت اجرا افزایش می‌یابد
2-    در مصرف میلگرد صرفه‌جویی می‌شود
3-    بار راحت‌تر بین عضوهای مختلف ساختمان توزیع می‌شود.
4-    عمر سازه به دلیل اجرای اتصالات محکم بین بخش‌های مختلف ساختمان افزایش می‌یابد.


میلگرد انتظار یا ریشه ستون در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد و از اهمیت حیاتی برخوردار است، چرا؟ چون اگر نحوه اجرای ریشه ستون درست باشد، اتصالات محکم‌تری ایجاد می‌کند و انتقال بار بین سازه به‌آسانی صورت می‌گیرد. به همین دلیل آشنایی با طول خم میلگرد ریشه ستون، طول میلگرد انتظار ستون و طول خم ریشه ستون در فونداسیون حیاتی است. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما مفید باشد، درصورتی‌که نظر یا سؤالی دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

اصلی‌ترین کاربرد آرماتور انتظار، تقویت فونداسیون سازه است.

پاسخ :

از میلگرد انتظار یا ریشه انتظار هنگام استارت فونداسیون استفاده می‌شود.

ارسال نظر جدید