میلگرد استیل چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + مهم ترین مزایا

با انواع میلگرد استیل و کاربردهای آن آشنا شوید
انتشار: 1400/07/07
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
میلگرد استیل چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + مهم ترین مزایا

 

میلگردها در انواع و خصوصیات مختلفی ساخته می‌شوند. میلگردهای ساده، آجدار و میلگرد استیل که در بازار به آن میله‌گرد نیز می‌گویند. میلگرد استیل انواع مختلفی دارد و در کل به دو نوع استنلس استیل (Stainless Steel) یا ضدزنگ و میلگرد کربنی تقسیم می‌شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا پس از پاسخ به سؤال «میلگرد استیل چیست»، کاربرد میلگرد استیل، وزن میلگرد استیل و دیگر مشخصات آن را بررسی کنیم.

 

 

میلگرد استیل چیست؟ 

کاربرد میلگرد استیل به دلیل مقاومت بالا در انواع صنایع ازجمله ساختمان‌سازی، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی بسیار رایج است. مهم‌ترین نوع میلگرد استیل، میلگرد استنلس استیل است که از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود و بسیار باکیفیت است. 

میلگرد استیل در دو نوع میلگرد کربن استیل یا بگیر و میلگرد استنلس استیل یا نگیر تولید و عرضه می‌شود. 

 

 

میلگرد استیل کلاف شده

 

میلگرد استنلس استیل چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، میلگرد استنلس استیل (Stainless Steel) در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد. هر چه سن سازه‌ها بیشتر می‌شود، احتمال خرابی بتن هم افزایش پیدا می‌کند. لازم است بدانید که بیش از 90 درصد مشکلات دوام بتن به دلیل خوردگی میله‌های تقویتی فونداسیون به وجود می‌آید. به عبارتی در هرجایی که میلگرد در مجاورت هوا، آب، میکروارگانیسم‌ها و فلزهای خورنده قرار می‌گیرد، استفاده از میلگرد استنلس استیل بسیار مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود. در ساخت این میلگرد از آلیاژهای کروم، نیکل و مولیبدن استفاده شده است. میلگرد استنلس استیل در قطرهای 6 تا 40 میلی‌متر تولید می‌شود. این میلگرد نسبت به میلگردهای کربنی یا آلیاژی، انرژی بیشتری جذب می‌کند و مقاومت بالایی دارد. 

همانند انواع میلگرد معمولی، میلگرد استیل نیز می‌تواند به صورت ساده یا آجدار ساخته شود. 

 

میلگرد استینلس استیل

 

کاربرد میلگرد استینلس استیل 

  • ساختمان‌سازی و برپایی انواع اسکلت فلزی 
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی که به دلیل عملیات حفاری، فرآوری، ذخیره و تولید، مقاطع فولادی در آن‌ها تحت‌فشار فراوان قرار می‌گیرند و امکان خوردگی و فرسایش آن‌ها بسیار زیاد می‌شود. 
  • در صنایع غذایی و لبنی

 

3 دلیل اصلی استفاده از میلگرد استنلس استیل را در وب‌سایت www.outokumpu.com بخوانید.

 

میلگرد استیل کربن چیست؟ 

به این نوع میلگرد، میلگرد استیل بگیر نیز می‌گویند. میلگرد استیل کربن استحکام بالایی داشته و در ساختمان‌سازی و آرماتوربندی از آن استفاده می‌شود. از دیگر مزایای میلگرد استیل کربن خاصیت انعطاف‌پذیری بالای آن است. به دلیل استحکام بالا و خاصیت انعطاف‌پذیری خوب، از این میلگرد در صنایع کشاورزی، نفت، پتروشیمی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. 

 

روش تشخیص میلگرد استیل ضدزنگ و میلگرد استیل کربن

میلگرد استیل ضدزنگ و میلگرد استیل کربن ازنظر ویژگی‌های ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند. برای تشخیص میلگرد استیل ضدزنگ می‌توانیم به‌سادگی از یک آهنربا استفاده کنیم. ازآنجایی‌که مقدار زیاد نیکل و کروم استفاده‌شده در میلگرد استنلس استیل خاصیت مغناطیسی آهن را از بین می‌برد، درنتیجه آهنربا جذب میلگرد استنلس استیل نمی‌شود. از طرفی دیگر میلگرد استیل کربن خاصیت مغناطیسی بالایی دارد و آهنربا به آن می‌چسبد. به همین دلیل است که گاهی اهالی صنعت به میلگرد  استیل ضدزنگ میلگرد نگیر و به میلگرد کربنی میلگرد بگیر نیز می‌گویند. 

 

سطح پوششی میلگرد استیل

 

انواع میلگرد استیل را بشناسید

میلگرد استیل ضدزنگ یا میلگرد استیل نگیر معمولاً در سری 300 ساخته شده و در سه نوع تولید و به بازار عرضه می‌شود:

  •  میلگرد استیل 304
  •  میلگرد استیل 316
  •  میلگرد استیل 201 

 

میلگرد استیل کربن نیز بیشتر در سری 400 ساخته و به بازار عرضه می‌شود. یکی از مهم‌ترین نمونه‌هایی که در سری 400 تولید می‌شود و استفاده از آن در صنعت رواج دارد، میلگرد 420 است. نوعی فولاد دارای استحکام و مقاوم نسبت به سایش، خوردگی و چقرمگی که جهت ساخت قطعاتی مانند تیغ‌های برش، فلکه‌های سوزنی و تجهیزات جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اشنایی با سایر انواع این مقطع فولادی، راهنمای خرید میلگرد را مطالعه کنید

 

کاربردهای میلگرد استیل 420

  • صنعت خودرو
  • تجهیزات هیدرولیک
  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع غذایی و آشامیدنی
  • مهندسی مکانیک
  • اجزای پمپ و شیرآلات
  • ساخت شفت
  • ساخت اسپیندل
  • ساخت میله‌های پیستون
  • ساخت اتصالات
  • ساخت محرک‌ها
  •  ساخت بولت

 

ضخامت و وزن میلگرد استیل


محاسبه وزن میلگرد استیل چگونه است؟

روش محاسبه میلگرد استیل شباهت زیادی با روش محاسبه میلگرد معمولی دارد. برای محاسبه وزن آن می‌توانید از جدول اشتال، جدول وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف و فرمول محاسبه وزن استفاده کرد:

 

روش محاسبه وزن میلگرد


قیمت میلگرد استیل چه تفاوتی باقیمت میلگرد فولادی دارد؟ 

قیمت میلگرد استیل به دلیل استحکام بالا و ضدزنگ بودن، مقاومت در برابر دما و آلیاژهای به‌کار رفته در آن، چندین برابر بیشتر از قیمت میلگرد معمولی  است. البته خرید میلگرد استیل نسبت به میلگرد فولادی در درازمدت بسیار به‌صرفه‌تر و در برخی موارد ضروری است. 


در این مقاله به کاربرد میلگرد استیل و وزن میلگرد استیل پرداختیم. پاسخ سؤال «میلگرد استیل چیست» را توضیح داده و روش تشخیص میلگرد استنلس استیل را شرح دادیم. استفاده از انواع میلگرد در صنایع مختلف رواج بسیاری دارد، دلیل آن مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و انعطاف‌پذیری بالای این نوع میلگرد است. البته پیش از خرید هر نوع میلگرد، اطلاع از قیمت آهن را فراموش نکنید.

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

محاسبه وزن این میلگرد تفاوتی با محاسبه وزن سایر میلگردهای فولادی ندارد. برای محاسبه وزن آن، باید قطر میلگرد را به توان 2 رسانده، در طول آن و اعداد 3.14 و 7.8 ضرب کنید. سپس عدد به دست آمده را بر 1000 تقسیم کنید.

پاسخ :

این میلگرد در صنایع غذایی و دارویی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و ساختمان سازی کاربرد دارد.

پاسخ :

میلگرد استنلس استیل میلگردی است که در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

ارسال نظر جدید