وزن میلگرد تبریز؛ ارگ و درپاد +جدول وزن میلگرد 16 درپاد و ارگ

مزایا و معایب میلگرد تبریز و مشخصات آن
انتشار: 1400/03/05
اخبار بروزرسانی: 1402/07/29
وزن میلگرد تبریز؛ ارگ و درپاد +جدول وزن میلگرد 16 درپاد و ارگ

 

کارخانه ارگ تبریز یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در قطب تولید میلگرد شمال غرب ایران، یعنی استان آذربایجان شرقی است. در این مقاله پس از معرفی کارخانه فولاد ارگ تبریز، در مورد وزن میلگرد درپاد تبریز و وزن میلگرد ارگ تبریز صحبت خواهیم کرد که خواندن آن و اطلاع از مواردی مثل جدول وزن میلگرد درپاد تبریز و استانداردهای میلگرد تبریز، به شما کمک می‌کند تا هنگام مقایسه و خرید، به غیر از قیمت میلگرد پارامترهای دیگر را هم در نظر بگیرید.

 

 

از چه زمانی کارخانه ارگ تبریز میلگرد تولید می‌کند؟

بر خلاف اکثر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد که شمش فولادی نیز تولید می‌کنند، کارخانه فولاد ارگ تبریز ابتدا به تولید شمش فولادی پرداخت و پس از آن میلگرد تولید کرد. البته نخستین محصولات این کارخانه چدن و داکتیل بودند که در سال 1388 وارد بازار شدند. ارگ تبریز از سال 89 اقدام به طراحی خطوط تولید شمش و واردات تجهیزات مربوطه از کشور ترکیه نمود و در سال 1390 نخستین شمش‌های فولادی خود را با سایز 125*125 عرضه کرد. میلگرد ارگ تبریز نیز از سال 1391 تولید شد.

فولاد ارگ تبریز قصد دارد تا در آینده نزدیک و با همکاری یک شرکت هندی، خط تولید آهن اسفنجی خود را راه‌اندازی کرده و در زمینه تأمین مواد اولیه، به خودکفایی برسد.

 

کارخانه ارگ در نزدیکی شهر تبریز، جاده صوفیان و شهرک سرمایه‌گذاری خارجی قرار دارد.

 

میلگرد ارگ تبریز چه سایزهایی دارد؟

فولاد ارگ تبریز در حال حاضر تنها میلگرد آجدار را در گرید A3 (بر اساس استاندارد روسی GOST) تولید می‌کند. میلگرد تبریز در سایزهای 12 تا 25 میلی‌متر عرضه شده و به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. وزن میلگرد ارگ تبریز در بازه 10.5 تا 57.5 قرار دارد که براساس سایز میلگردها متفاوت است.

 

قیمت میلگرد تبریز

 

گریدبندی معمول میلگردها در بازار، بر اساس استاندارد روسی GOST 5781 انجام می‌شود. در این استاندارد میلگردها به 4 دسته میلگرد A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. میلگردهای ساده در دسته A1 و میلگردهای آجدار در دسته‌های A2، A3 و A4 قرار می‌گیرند. هر چقدر گرید میلگرد بالاتر باشد، میزان کربن آن بیشتر بوده و به همین ترتیب شکنندگی بیشتری دارد. البته در سال‌های اخیر با استفاده از روش‌هایی مثل ترمکس، خواص مکانیکی میلگردهای A3 و A4 بهبود پیدا کرده است.

 

وزن میلگرد درپاد تبریز چقدر است و چه سایزهایی دارد؟

کارخانه درپاد تبریز یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ گسترش فولاد تبریز است که در جاده تبریز به آذرشهر قرار دارد و در سال 1380 تأسیس شده است. ظرفیت تولید کارخانه درپاد تبریز 500 هزار تن در سال است و انواع میلگرد آجدار را در گریدهای A2 و A3 و سایزهای 8 تا 32 میلی‌متر تولید می‌کند.

وزن میلگرد درپاد تبریز در محدوده وزنی جدول اشتال قرار دارد و مشابه وزن میلگرد ارگ تبریز است.

 

وزن میلگرد ۱۶ درپاد تبریز چقدر است و چه تفاوتی با وزن میلگرد 16 تبریز دارد؟

همان‌طور که گفتیم، وزن میلگرد درپاد تبریز و وزن میلگرد ارگ تبریز مشابه یکدیگر است. وزن میلگرد 16 درپاد تبریز 18.25 کیلوگرم و وزن میلگرد 16 تبریز نیز در محدوده 18.5 تا 19 کیلوگرم به ازای هر شاخه قرار دارد.

 

کارخانه ارگ تبریز

 

جدول وزن میلگرد درپاد تبریز +جدول وزن میلگرد ارگ تبریز و سایر کارخانه های تبریزی

استان آذربایجان شرقی به نوعی قطب تولید میلگرد در شمال غرب کشور محسوب شده و شهرت کارخانه‌هایی مثل فولاد ارگ تبریز، درپاد تبریز، ظفر بناب و آذر فولاد امین تنها به این منطقه محدود نمی‌شود. در جدول زیر، وزن میلگرد تبریز با چند کارخانه دیگر از استان آذربایجان شرقی مقایسه شده است:

 

سایز میلگرد
(mm)

جدول وزن میلگرد درپاد و ارگ تبریز (کیلوگرم)

وزن میلگرد ارگ تبریز

وزن میلگرد درپاد

آذر امین

ظفر بناب

12

10.5

10.5

10.1

9.4

14

14.5

14.3

13.9

13.8

16

19-18.5

18.25

18.1

17.8

18

24-23

23.5

23

22.6

20

29.5

28.4

28.3

27.7

22

35.5-35

34.2

34.2

33

25

48.5

44.5

44.6

44

28

57.5

58

56

56

 

این مقایسه به شما کمک می‌کند تا اگر قصد خرید میلگرد ارگ تبریز را دارید، نسبت به هماهنگ بودن آن از نظر وزنی با نیاز پروژه‌تان، اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر بخواهید مزایا و معایب میلگرد ارگ تبریز را بسنجید، قطعاً استاندارد بودن وزن و کیفیت بالای آن، در دسته مزایا قرار می‌گیرند.

مزایای میلگرد ارگ تبریز عبارت است از:

مزایای میلگرد ارگ تبریز

 

همچنین معایب میلگرد ارگ تبریز نیز عبارت است از:

معایب میلگرد ارگ تبریز

 

اگر تجربه خرید از سایر کارخانه‌های میلگرد تبریز را داشته‌اید، توصیف دقیق‌تری از وزن میلگرد تبریز به دست می‌آورید. برای تشخیص اصالت میلگرد تبریز، به علامت اختصاری میلگرد ارگ تبریز FAT که روی بدنه آن حک شده، دقت کنید. علامت اختصاری میلگرد درپاد نیز، حرف D است.

 

میلگرد ارگ تبریز

 

استانداردها و کیفیت ساخت میلگرد ارگ تبریز

کارخانه ارگ تبریز از استاندارد ملی INSO 3132 در تولید میلگردهای خود استفاده می‌کند. در تدوین استاندارد ملی تولید میلگرد، از استاندارد ملی کشورهای آلمان، روسیه، ژاپن، بریتانیا و آمریکا استفاده شده است. در استاندارد INSO 3132 میلگردها بر اساس جدول زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

 

طبقه‌بندی

علامت مشخصه

میلگرد ساده

س 240

میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی)

آج 340

آج 350

میلگرد آجدار جناغی (یکنواخت یا دوکی)

آج 400

آج 420

میلگرد آجدار مرکب (دوکی)

آج 500

آج 520

 

میلگرد تبریز دارای آج دوکی بوده و بر اساس این جدول، در دسته میلگردهای آج 400 قرار می‌گیرد. مقاومت تسلیم میلگرد ارگ تبریز 400 نیوتن بر میلی‌متر مربع و مقاومت کششی آن 600 نیوتن بر میلی‌متر مربع است. همچنین بر اساس آنالیزهای شیمیایی، میلگرد تبریز دارای 0.45 درصد کربن، یک درصد منگنز و 6 درصد سلیسیم است. به همین دلیل میلگرد A3 ارگ تبریز مناسبت عملیات خم‌کاری نیست؛ اما میلگردی ایده‌آل برای استفاده در سازه‌های بتنی به شمار می‌رود.

 

چگونه قیمت میلگرد تبریز را بفهمید؟

در میان تولیدکنندگان میلگرد در ایران، قیمت میلگرد کارخانه‌هایی که مواد اولیه خود را تأمین می‌کنند، مناسب‌تر است. قیمت میلگرد تبریز نیز از این قاعده مستثنا نیست و از آنجایی که شمش موردنیاز برای تولیداتش در خود کارخانه ارگ تبریز تأمین می‌شود، قیمت مناسبی دارد. یکی دیگر از مزایای میلگرد تبریز، قیمت پایین آن نسبت به سایر رقبایی است که میلگرد آجدار را با وزن مشابه میلگرد تبریز تولید می‌کنند.

 

با خواندن این مقاله علاوه بر اطلاع از مشخصات میلگرد تبریز و میلگرد درپاد و استانداردهای آن‌ها، با مزایا و معایب میلگرد تبریز و درپاد نیز آشنا شدید. مزایایی مثل مناسب بودن وزن میلگرد ارگ تبریز و وزن میلگرد درپاد تبریز، دارای بودن کیفیت صادراتی، قیمت مناسب و مناسب بودن آن برای سازه بتنی. پیش از خرید فراموش نکنید که در مورد قیمت اهن و نوسانات بازار نیز اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

 

شما میلگرد کدامیک از کارخانه های شمالغرب کشور را میخرید؟
اگر پروژه شما در شمال غرب کشور است و قصد خرید میلگرد را دارید، این ویدیو برای شماست. در این ویدیو میلگرد کارخانه های آذر امین ، کاوه تیکمه داش ، ارگ تبریز، ظفر بناب، شاهین بناب، درپاد تبریز و میانه رو با یکدیگر مقایسه شده اند.
مسعود تاجیک
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

مهم‌ترین استانداردی که کارخانه ارگ تبریز برای میلگردهای خود استفاده می‌کند، استاندارد INSO 3132  است.

پاسخ :

وزن میلگرد 14 ارگ تبریز حدود 14.5 کیلوگرم است که این وزن در مقایسه با جدول اشتال بسیار مناسب است.

نظرات
حسین فلا
جمعه 25 شهریور 1401
سلام میگلرد درپاد و ارگ با اینکه کربن انها بیشتر است و شکننده هستند چرا در ساختمان استفاده میشوند؟مگر نباید میگرد حرکت کشششی بهتری داشته باشند؟
مدیر سایت
جمعه 25 شهریور 1401
روشون عملیات ترمکس انجام میشه که از شکنندگیشون کم میکنه
ارسال نظر جدید