لوله کیسینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد لوله کیسینگ بیشتر حفاظتی بوده و با اجرای لوله کیسینگ می‌توان ستون چاه را از مخزن آن جدا کرد.
انتشار: 1400/10/04
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
لوله کیسینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

کاربرد لوله کیسینگ بیشتر حفاظتی بوده و با اجرای لوله کیسینگ می‌توان ستون چاه را از مخزن آن جدا کرد. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم لوله جداری یا casing چیست. این لوله یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در انتقال سیالات از چاه به کار می‌رود. اجرای لوله کیسینگ، حتماً باید همراه با یک سیستم تیوبینگ پیوسته باشد. با توجه به کاربرد لوله کیسینگ، جنس این لوله باید فولادی باشد تا مقاومت خوبی برای انتقال سیالات در فشارهای بالا از خود نشان دهد.

اگر قصد این لوله را دارید، علاوه بر مطالعه راهنمای خرید لوله فولادی، ابتدا باید بدانید کیسینگ چیست و با خواندن این مقاله با آن بیشتر آشنا شوید.

 

 

لوله جداری یا کیسینگ چیست؟

معمولاً لوله جداری یا casing بدون درز تولید شده و اتصال آن‌ها به یکدیگر نیز تنها از طریق رزوه‌‌های انتهایی صورت می‌پذیرد. البته لوله جداری یا casing گاهی هم به‌صورت درزدار تولید می‌شود که بر اساس ویژگی‌هایش، کاربردهای خاصی هم خواهد داشت. به این لوله‎‌ها لوله جدار چاه هم می‌گویند که انواع متفاوتی دارد.

 

انواع لوله کیسینگ

 

انواع لوله کیسینگ کدام‌اند؟

لوله‌های کیسینگ هم مانند اغلب مقاطع فولادی، بر اساس کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند:

 

لوله کیسینگ اولیه یا هادی

این نوع لوله قطر بالایی داشته و در خاک‌های سطحی بسیار ناپایدار به کار می‌رود تا احتمال شکستگی و فروپاشی چاه در حین حفاری را به حداقل مقدار ممکن برساند. همچنین در مواردی که امکان خوردگی طبقات خاک غیر مستحکم توسط گل حفاری وجود دارد، این نوع لوله به کار می‌رود. از طرفی استفاده از لوله کیسینگ اولیه سبب افزایش تحمل وزن تجهیزات سرچاهی و شیرهای فوران‌گیر در سیستم خواهد شد.

 

لوله کیسینگ سطحی

لوله کیسینگ سطحی در اعماق یک چاه به کار می‌رود تا با کنترل فشار ناشی از طبقات مختلف خاک، از مسدودشدن چاه جلوگیری کند.

 

 لوله کیسینگ میانی

لوله کیسینگ میانی تنها برای حفاری چاه‌های عمیق به کار می‌رود تا از ایجاد فشار غیرعادی در طبقات چاه و فوران ناگهانی آن جلوگیری کند.

 

 لوله کیسینگ آستری

استفاده از لوله‌‌های آستری می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در زمان اجرا و کاهش هزینه‌‌های تعویض و نگه‌داری، استانداردهای تولید و ایمنی برای خروج سیالات نفت و گاز را نیز بالا ببرد. آستری تولیدی، آستری حفاری و آستری بلند، 3 نوع لوله کیسینگ آستری هستند.

 

لوله جدار چاهی بهره‌‌برداری

یکی دیگر از انواع لوله کیسینگ، لوله جدار چاهی بهره‌برداری است. این لوله‌ها برای جداره‌‌گذاری لوله‌های تکمیلی به‌کاررفته و وظیفه آن‌ها انتقال هیدروکربن‌ها از مخزن به بیرون است.

 

مهم ترین کاربردهای لوله casing چیست؟

اجرای لوله کیسینگ اغلب برای انتقال سیالات از داخل چاه‌‌ها انجام می‌شود که در این صورت باید از لوله‌های کیسینگ بدون درز استفاده شود. البته لوله کیسینگ‌های درزدار هم وجود دارند که بیشتر برای عبور لوله و کابل از زیر معابر مورداستفاده قرار می‌گیرند.
در مجموع کاربرد لوله کیسینگ در صنایع مختلف برای حفاظت از لوله‌های فولادی گاز، کابل‎های برق، کابل‌های فیبر نوری، خطوط لوله سراسری نفت و چاه‌های عمیق آب، گاز و نفت است که ممکن است به دلایل عوامل انسانی و طبیعی آسیب ببینند.

 

اجرای لوله کیسینگ

 

اجرای لوله کیسینگ چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی‌که لوله‌های کیسینگ باید در طول مدت استخراج از یک چاه دوام بیاورند، اجرای آن‌ها باید با دقت هرچه تمام صورت بگیرد. اغلب اجرای لوله کیسینگ در حین حفاری انجام می‌شود، به این صورت که با اتصال چند لوله یک رشته لوله کیسینگ به وجود می‌آید. البته این وضعیت چاه‌هاست که شرایط لوله‌گذاری و تعداد رشته‌ها را مشخص می‌کند.
درنهایت هم بعد از مشخص شدن نحوه لوله‌گذاری، انتخاب ماشین حفاری صورت می‌گیرد. درواقع شرایط لوله‌گذاری است که قطر مته‌‌ها و مشخصات فنی تجهیزات حفاری را تعیین خواهد کرد.

 

نکات مهم اجرای لوله های casing چیست؟

قبل از هر چیز، باید مشخصات چاه به‌صورت دقیق مشخص شود. به طور مثال تعیین موارد زیر بسیار مهم است:

 

1.    میزان قوس و انحراف چاه
2.    قطر چاه در طبقات مختلف (این کار توسط دستگاه قطریاب انجام می‌شود.)
3.    حجم دقیق محبوس بین لوله جداری و دیواره چاه
4.    دمای متوسط و ماکزیمم در قسمت‌های مختلف چاه (تعیین زمان سفت شدن دوغاب سیمانی از طریق این پارامتر صورت می‌پذیرد.)

همچنین در ادامه باید دیواره‌‌های چاه به‌دقت کنترل شده و لوله‌های جداری هم برای لوله‌گذاری آماده شوند؛ اما در آماده‌سازی لوله‌های کیسینگ چه مواردی را باید در نظر گرفت:

1.    نوع فولاد به‌کاررفته در ساخت لوله
2.    ضخامت لوله
3.    نوع رزوه لوله‌‌


اغلب از میان انواع لوله کیسینگ با توجه ‌به کاربرد، یکی را انتخاب می‌کنند. درنهایت هم به ‌خاطر داشته باشید که برای اجرا و اتصالات لوله کیسینگ به تجهیزاتی مانند کفشک‌، طوق مهار، هم‌مرکز کننده، خراشنده، طوقه نشیمنگاهی، مرکزیاب، آب‌‌بندها یا دیسک‌های لاستیکی و سیمان‌کاری نیاز خواهد بود.

 

برای اطلاعات بیشتر مقاله اتصالات لوله فولادی را بخوانید.

 

اجرای لوله جداری یا casing در چاه چگونه انجام می‌شود؟

برای اجرای لوله کیسینگ در چاه هم باید نکات زیر را در نظر گرفت:

1.    محافظت از لوله‌ها در برابر فشارهای خارجی توسط پوشاندن محیط خارجی لوله با سیمان
2.    قرار دادن لوله‌‌ها درون چاه بر اساس نقشه‌های حفاری

 

مزایای لوله کیسینگ

 

مزایای لوله کیسینگ چیست؟

اجرای لوله کیسینگ مزایای زیادی برای پروژه شما خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    صرفه‌جویی در وقت (کاهش ریسک‌های عملیاتی)
2.    صرفه‌جویی در هزینه
3.     پوشش چاه تا عمق زیاد
4.    کاهش عوامل آسیب‌زا مانند تخریب گل، خزش نمک و تورم رس
5.    کاهش خطر گیر افتادن پوشش به دلیل عدم نیاز به پوشش اضافی در حفاری

 

مهم ترین عامل تأثیرگذار در قیمت لوله casing چیست؟

قیمت انواع لوله نیز مانند قیمت روز آهن به نوسانات نرخ دلار، قیمت جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. در این میان قبل از خرید این محصولات استعلام قیمت، ضروری است. شما می‌توانید برای استعلام قیمت لوله جدار چاه به سایت‌های فروش آنلاین آهن و فولاد مراجعه کنید.

در این مقاله به شما گفتیم لوله جداری یا casing چیست و چه مزایایی دارد. در ادامه به کاربرد لوله کیسینگ که اغلب در چاه‌های نفت و گاز برای جداسازی ستون چاه از مخزن استفاده می‌شود، اشاره کردیم. همچنین توضیح دادیم که مهم‌ترین نکات اجرای لوله کیسینگ چیست و کاربردهای آن را نیز برشمردیم.

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

صرفه‌جویی در وقت (کاهش ریسک‌های عملیاتی)، صرفه‌جویی در هزینه، پوشش چاه تا عمق زیاد و کاهش عوامل آسیب‌زا از مهم‌ترین مزایای لوله کیسینگ هستند.

پاسخ :

اجرای لوله کیسینگ اغلب برای انتقال سیالات از داخل چاه‌‌ها انجام می‌شود که در این صورت باید از لوله‌های کیسینگ بدون درز استفاده شود. 

ارسال نظر جدید