علت شوره زدن ورق گالوانیزه چیست؟+ راه‌های پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه

ممکن است برخی اوقات روی این ورق‌های گالوانیزه، سفیدی‌های غیرعادی ببینید که اصطلاحاً به آن شوره گفته می‌شود
انتشار: 1400/08/30
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
علت شوره زدن ورق گالوانیزه چیست؟+ راه‌های پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه

 

ورق‌های فولادی به روش نورد تولید می‌شوند که یک روش برای شکل‌دهی به فلزات است. در این روش شمش‌های فولادی ذوب‌شده را از بین چندین غلتک عبور می‌دهند تا به شکل ورق درآید. ورق گالوانیزه، یکی از ورق‌هایی است که از طریق روش نورد سرد تولید می‌شود. برای تولید این محصول، ورق سیاه را پس از بیرون آمدن از خط تولید نورد گرم، طی یک فرآیند خاص گالوانیزاسیون می‌کنند و یک ‌لایه بسیار نازک از جنس عنصر فلزی روی (ZN) بر سطح خارجی آن می‌کشند تا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم باشد؛ اما ممکن است برخی اوقات روی این ورق‌های گالوانیزه، سفیدی‌های غیرعادی ببینید که اصطلاحاً به آن شوره گفته می‌شود؛ اما آیا می‌دانید که علت شوره سفید ورق گالوانیزه چیست؟ شوره زدن ورق گالوانیزه از مواردی است که در دسته عیوب این نوع مقطع فولادی قرار دارد. روش‌های زیادی برای پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه وجود دارد که در ادامه این متن درباره راه‌حل‌های رفع شوره ورق گالوانیزه، علت وقوع و پیشگیری از آن صحبت کرده‌ایم.

 

 

علت شوره سفید ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه به 2 دسته سرد و گرم تقسیم می‌شود. ورق گالوانیزه گرم از طریق غوطه‌وری در حمام روی مذاب تولید می‌شود اما ورق گالوانیزه سرد را از طریق فرایند الکترولیز تولید می‌کنند. ورق گالوانیزه سرد و گرم بسته‌بندی‌شده، نسبت به لکه‌ها و ذرات رطوبتی حساس هستند؛ مهم‌ترین علت شوره زدن ورق گالوانیزه هم انبار کردن این ورق‌های دسته‌بندی‌شده در محل‌های مرطوب است.

 

 

به عنوان مثال اگر آب یا باران روی ورق گالوانیزه ریخته شود و ورق گالوانیزه در محیط بسته باشد (به طوری که لکه آب نتواند به زودی خشک شود) این شوره‌ها به وجود می‌آیند. دلیل پیدایش این لکه‌ها تشکیل اکسید روی و هیدروکسیدِ روی در سطح گالوانیزه است که با حضور کلریدها و سولفات‌ها، شوره‌ها افزایش می‌یابند. انواع شوره سفید ورق گالوانیزه شامل موارد زیر می‌شود:

•    شوره سفید با وسعت کم
•    شوره سفید با وسعت متوسط
•    شوره سفید با وسعت زیاد

این مورد به مرور زمان ورق گالوانیزه را فرسوده می‌کند و مقاومت آن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی کاهش می‌دهد. این شوره‌ها معمولاً سفید هستند و به صورت لکه بر سطح ورق نمایان می‌شوند. از آنجایی که پیدایش این شوره‌ها موجب از بین رفتن ورق گالوانیزه می‌شود، باید ابتدا با راه‌های پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه آشنا باشید؛ برای آشنایی هرچه بیشتر با این محصول، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مربوط درباره «ورق گالوانیزه چیست؟ کاربرد انواع آن و روش‌های تولید» است.

 

شوره زدن ورق گالوانیزه

 

شوره‌ها را جدی بگیرید! خطرناک بودن شوره سفید برای ورق گالوانیزه

ضرر شوره سفید ورق گالوانیزه چندان کم نیست. به این دلیل که این شوره‌ها سطح مقاومت ورق را به شدت کاهش می‌دهند. این لکه‌ها اگر از بین نروند به صورت مداوم پوشش گالوانیزه را دچار خوردگی می‌کنند که این امر نیز موجب شکستگی و از بین رفتن ورق خواهد شد. هرچه این شوره‌ها بیشتر روی سطح ورق باقی بمانند و از بین نروند، بیشتر از خشک شدن لکه آب جلوگیری می‌کنند و فرآیند خشک شدن را به تعویق می‌اندازند. با توجه به قیمت ورق گالوانیزه و پرکاربرد بودن این ورق در صنایع مختلف، بهتر است تا جای ممکن از شوره زدن آن جلوگیری کنید.

 

6 راه برای پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه

1.    قرار ندادن ورق گالوانیزه در محیط بسته و فاقد هوای آزاد یا تهویه مناسب
2.    قرار ندادن پلاستیک دور ورق گالوانیزه (حتی به مدت کوتاه)
3.    فراهم نمودن انبار با محیط کاملاً خشک و دور کردن جریان آب از کف انبار
4.    به کارگیری محافظ‌های موقت در موقع انبار کردن یا وسایل کنترل‌کننده در طول عملیات
5.    قرار ندادن ورق به مدت طولانی در محیط‌های مرطوب مثل چمن و خاک خیس
6.    از بین بردن گردوغبار از روی سطح ورق به صورت مداوم و در کوتاه‌ترین زمان

 

شوره سفید ورق گالوانیزه

 

رفع شوره ورق گالوانیزه چگونه انجام می‌شود؟

گاهی اوقات در برخی مواقع ممکن است با رعایت کردن نکات بالا، بازهم ورق گالوانیزه شما دچار شوره شود یا زمانی با راه‌های پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه آشنا شوید که دیر شده باشد. در این مواقع باید با استفاده از روش‌های مکانیکی چون: ماشین‌کاری، تراشکاری و صیقل‌کاری، شوره‌ها را از بین ببرید. یک روش مؤثر دیگر برای رفع شوره ورق گالوانیزه نیز به نام زنگبری وجود دارد. نحوه از بین بردن شوره سفید ورق گالوانیزه با استفاده از عملیات زنگبری بدین‌صورت است که شما ورق گالوانیزه را در مواد شیمیایی غوطه‌ور می‌کنید تا لکه‌ها را از بین ببرید.

 

در چه قسمت‌هایی از ورق شوره به وجود می‌آید؟

شوره سفید ممکن است در تمام نواحی ورق گالوانیزه اتفاق بیفتد؛ اما بیشترین قسمتی که دچار این عمل می‌شود، درزها، لبه‌ها، گوشه‌ها یا برخی از نقاطی است که به هم چسبیده‌اند و فضایی برای عبور هوای آزاد ندارند. چراکه این نواحی هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت، دیرتر خشک می‌شوند.

از آنجایی که قیمت آهن یک عامل مهم و تأثیرگذار در قیمت مقاطع فولادی چون ورق گالوانیزه است و مدام دچار نوسان می‌شود، بایستی شوره‌ها را کاملاً جدی بگیرید تا هنگام شروع پروژه مجبور نباشید هزینه‌های اضافه‌تری را بپردازید.
امروزه کارخانه‌های مختلفی در زمینه تولید ورق گالوانیزه فعالیت دارند؛ پرطرفدارترین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد در زمینه تولید ورق، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است.

 

وجود شوره روی ورق گالوانیزه

 

دلیل این محبوبیت بین طرفداران نیز، مناسب بودن کیفیت، وزن و قیمت ورق گالوانیزه اصفهان و دیگر محصولات این کارخانه است؛ البته کیفیت و قیمت مناسب این محصول از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، دلیل برشوره نزدن ورق‌های این کارخانه نیست. لازم به ذکر است گام اول قبل از خرید و انبار کردن این محصول فولادی، مطالعه مقاله راهنمای خرید ورق گالوانیزه است که شما را با تمامی چالش‌ها و پارامترهای مهم هنگام خرید آشنا خواهد کرد.

 

قیمت ورق گالوانیزه کارخانه هفت الماس

 

با مطالعه مطالب بالا دریافتید که علت وقوع شوره سفید ورق گالوانیزه چیست و چه راه‌هایی برای رفع شوره ورق گالوانیزه وجود دارد؛ اما مهم‌ترین روش برای پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه، انبار کردن آن به مدت حداکثر 6 ماه است و بیشتر از این زمان، ممکن است این مقطع فولادی آسیب ببیند.
 

شوره ورق گالوانیزه
ممکن است برخی اوقات روی ورق‌های گالوانیزه، سفیدی‌های غیرعادی ببینید که اصطلاحاً به آن شوره گفته می‌شود؛ اما آیا می‌دانید که علت شوره سفید ورق گالوانیزه چیست؟ شوره زدن ورق گالوانیزه از مواردی است که در دسته عیوب این نوع مقطع فولادی قرار دارد. روش‌های زیادی برای پیشگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه وجود دارد که در این ویدئو درباره راه‌حل‌های رفع شوره ورق گالوانیزه، علت وقوع و پیشگیری از آن صحبت کرده‌ایم.
مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آهنگر. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

برای پیشگیری از شوره ورق گالوانیزه بهتر است آن را کمتر از 6 ماه و در محیط‌هایی که مرطوب نباشد و هوای آزاد جریان داشته باشد انبار کنید.
 

پاسخ :

بله اگر در جهت رفع شوره ورق گالوانیزه اقدام نکنید، این ورق‌ها دچار شوره سیاه شده پس از آن نیز شوره‌های قرمز و قهوه‌ای سطح آن را در برمی‌گیرند.
 

ارسال نظر جدید