نحوه ساخت تیرچه بلوک و کرومیت +انواع و قوانین ساخت

ساخت و ساز ممکن است از بیرون کمی ساده به نظر برسد، اما در برخی مراحل کمی پیچیده بوده و ممکن است به مصالح زیادی نیاز داشته باشد.
انتشار: 1400/09/07
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
نحوه ساخت تیرچه بلوک و کرومیت +انواع و قوانین ساخت
تیرچه بتنی به چند روش ساخته می‌شود؟ - 2:19 دقیقه

 

ساخت و ساز ممکن است از بیرون کمی ساده به نظر برسد، اما در برخی مراحل کمی پیچیده بوده و ممکن است به مصالح زیادی نیاز داشته باشد. همچنین رعایت نکردن حتی کوچک‌ترین نکات هنگام ساخت و ساز، ممکن است جان افراد بسیاری را به خطر بیندازد. مصالح و اجزایی که از آن ها در ساخت ساختمان استفاده می‌شود بسیار متفاوت، متنوع و زیاد هستند که نحوه اجرای هرکدام نیاز به تخصص دارد؛ یکی از این اجزا نیز تیرچه است. تیرچه‌ها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند که در این بخش قصد داریم شما را با روش ساخت تیرچه بتنی، نحوه ساخت تیرچه کرومیت و قوانین ساخت تیرچه آشنا کنیم.

 

 

با روش ساخت تیرچه بلوک در انواع مختلف آشنا شوید

تیرچه‌ بلوک داری انواع مختلفی است که ساخت هر نوع از آن ها نیز دارای روش‌های مختلف و متفاوتی است. در ادامه به شرح روش ساخت تیرچه بلوک در انواع مختلف خواهیم پرداخت:

 

روش ساخت تیرچه بلوک بتنی چگونه است؟

درباره نحوه ساخت تیرچه بتنی ابتدا باید بدانید که سقف تیرچه و بلوک معمولاً به صورت پیش ساخته عرضه می شود که در محل اجرا، فقط بتن ریزی روی آن ها انجام می شود. اما این نوع سقف پیش ساخته در کارخانه یا کارگاه ساخته می‌شود که در روش تولید در کارخانه، اجزای آن شامل موارد زیر است:

•    بلوک
•    تیرچه فولادی (با جان باز)
•    آرماتورهای تیرچه بتنی
•    آرماتورهای کششی، فوقانی و عرضی (در تیرچه بتنی خرپایی)
•    بتن یا پاشنه بتنی (در تیرچه پیش تنیده)

 

تیرچه بتنی

 

همچنین ممکن است نصب آرماتورهای حرارتی و بتن ریزی در کارگاه صورت ‌گیرد.

نکته: در ساخت تیرچه بتنی می‌بایست جدول استاندارد تیرچه بتنی را هم مورد بررسی قرار داد. این جدول شامل پارامترهایی چون بررسي مصالح استفاده شده در ساخت، دستگاه‌های كاربردي در ساخت تيرچه و روش های آزمايش مصالح است.

روش ساخت تیرچه بلوک بتنی پیش تنیده به چه صورت است؟

روش صحیح ساخت تیرچه بتنی یا همان نحوه تولید تیرچه بلوک، بدین صورت است که ابتدا خرپای تیرچه که یک شبکه پیش ساخته از آرماتورهای عرضی، کششی و میلگرد اتصال بالایی است را به شکل خرپا به یکدیگر جوش می‌دهند. فولادی که در تولید تیرچه بتنی پیش تنیده از آن استفاده می‌کنند باید قابلیت جوش‌پذیری، مدول ارتجاعی کافی و حداقل مجاز تنش در مرحله گسیختگی را داشته باشد. برای اتصال اعضای خرپای تیرچه به صورت جوشکاری، باید از 2 روش جوش مقاومتی و جوش با قوس الکتریکی استفاده کنید.

 

تیرچه بتنی پیش تنیده

 

روش ساخت تیرچه بلوک فولادی با جان باز

این نوع تیرچه‌ها، یک سری خرپا هستند که به آن‌ها خرپای ویژه 2 سر ساده نیز گفته می‌شود. از این نوع تیرچه فولادی‌ برای توزیع یکنواخت بار سقف و انتقال آن‌ها به تکیه‌گاه استفاده می‌شود که روش تولید آن نیز با مدل بتنی کمی متفاوت است. اجزای تیرچه فولادی با جان باز شامل موارد زیر است که پس از تولید در کارخانه، به کارگاه منتقل می‌شوند:

•    بال تحتانی
•    عضو قطری
•    بال فوقانی
•    اتصال موجود بین بال تحتانی، عضو قطری و بال فوقانی

 

تیرچه فولادی

 

تیرچه کرومیت چیست؟+نحوه ساخت تیرچه کرومیت

امروزه، با توجه به قیمت تیرچه، فعالان ساختمان سازی، اقدام به تولید تیرچه کرومیت یا همان تیرچه فلزی  در محل پروژه به منظور کاهش هزینه‌ها  نموده‌اند. برای اجرای صحیح این روش نیز، نیاز به آگاهی از نحوه ساخت تیرچه بلوک دارید؛ چراکه برای تولید تیرچه فلزی، به دستگاه برای خم کردن میلگرد زیگزاگ نیاز است. در ادامه به آموزش نحوه ساخت تیرچه کرومیت خواهیم پرداخت. 

 

 

اجزای لازم برای تولید تیرچه کرومیت:

•    میز کار به طول 6 متر 
•    ناودانی ثابت با خیز منفی به مقدار 15/1 طول میز 
•    ناودانی متحرک
•    جک یا پیچ و مهره
•    ورق فولادی
•    میلگرد زیگزاگ
•    آچار نوع F
•    دستگاه جوش

 

قیمت میلگرد زیگزاگ

 

نحوه ساخت تیرچه کرومیت

1.    ابتدا یک میز تهیه کنید.
2.    سمت صاف ناودانی ثابت روی میز، باید به سمت خارج باشد.
3.    سپس قسمت صاف ناوانی متحرک را به سمت داخل قرار دهید.
4.    ناودانی متحرک باید به وسیله جک یا پیچ و مهره به سمت جلو و عقب حرکت داشته باشد.
5.    ورق را به طور عمود مابین 2 ناودانی قرار داده و آن را ثابت کنید.
6.    نبشی بالایی باید طوری قرار بگیرد که درون نبشی دیده شود.
7.    میلگرد زیگزاگ را بین نبشی و ورق قرار داده و به وسیله ابزار (آچار) نوع F، زیگزاگ‌ها را به ورق و نبشی نزدیک کنید و جوش دهید. میلگرد زیگزاک باید به طور کاملاً دقیق در وسط عرض ورق داده شود.
8.    سپس میزان خیز وسط دهانه را با رسم ریسمان به دو سر ناودانیِ ثابت، مشخص کنید.
9.    حال نوبت عملیات خال جوش به منظور افزودن ورق‌های دو سر تیرچه و میلگرد است.

 

قیمت ناودانی


توجه داشته باشید که برای شروع ساخت این نوع تیرچه باید از قیمت آهن و قیمت دیگر مقاطع فولادی دیگر مطلع باشید تا بتوانید تمامی هزینه‌های پروژه را مدیریت کنید.

 

تیرچه کرومیت

 

جزئیات اجرای سقف تیرچه بلوک به چه صورت است؟

اجرای سقف تیرچه بلوک دارای 2 مرحله فوق العاده مهم است. مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی به صورت زیر است:
•    قبل از اجرای سقف تیرچه بلوک
•    بعد از اجرای کامل سقف تیرچه

 

قبل از اجرای سقف تیرچه بلوک باید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اولین نکته قبل از اجرای سقف این است که تیرچه می‌بایست قادر به تحمل بار ناشی از وزن خود باشد. نکته بعدی نیز امکان تحمل وزن مرده سقف و اجزایی مثل بتن و بلوک، به همراه وزن افراد و تجهیزات در بتن ریزی است.

 

بعد از اجرای کامل سقف تیرچه توجه به چه نکاتی مهم است؟

بعد از اینکه دال بتنی که روی تیرچه‌ها قرار دارد به مقاومت کامل و مورد نظر رسید، تکیه‌گاه‌های موقت را جمع آوری می‌کنند. در این مرحله تیرچه‌ها به عنوان یک عضو خمشی، نیروهای وارده را تحمل می‌کنند.

 

اجرای کامل تیرچه

 

قوانین ساخت تیرچه چیست؟

ساخت تیرچه بلوک در انواع مختلف، باید بر اساس ضوابط و قوانین درج‌شده در استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۲۹۰۹ با عنوان «تیرچه مورد مصرف در سقف‌های تیرچه و بلوک -ویژگی‌ها و روش آزمون» باشد. بخشی از قوانین تیرچه که در این استاندارد ذکر شده، به شرح زیر است:

 

  • عرض بتن پاشنه نباید کمتر از 10 سانتی‌متر باشد.
  • ارتفاع بتن پاشنه باید به حدی باشد که بتوان بتن‌ریزی را به‌راحتی انجام داد.
  • سطح زیرین بلوک باید هنگام اجرای سقف با سطح زیر تیرچه هم‌سطح شود.
  • نباید فاصله دو بلوک که رد دو طرف عرض تیرچه قرار دارند از 6.5 سانتی‌متر کمتر شود.

 

با مطالعه مطالب بالا دریافتید که تیرچه‌های بتنی، کرومیت و فلزی، دارای روش‌های تولید متفاوت از یکدیگر هستند؛ همچنین با روش ساخت تیرچه بلوک، قوانین ساخت تیرچه و نحوه ساخت تیرچه کرومیت آشنا شدید. اما مهم‌ترین گام قبل از شروع پروژه و اجرای سقف، مطالعه راهنمای خرید تیرچه است. اگر شماهم تجربه‌ای در زمینه تیرچه سازی دارید، از قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

مهسا زرینی
- نویسنده
من مهسا هستم، محتوا نویس شرکت آهنگر. از دوران مدرسه علاقه زیادی به داستان‌ داشتم؛ تا اینکه تصمیم گرفتم شغلم به نویسندگی مرتبط باشه. اگر دوست دارید راجب من بیشتر بدونید، صفحه لینکدین من رو دنبال کنید.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

مهم‌ترین اجزایی که در ساخت تیرچه کرومیت استفاده می‌شود، ناودانی، ورق و میلگرد زیگزاگ است.

پاسخ :

اجزای تیرچه فولادی با جان باز شامل: بال تحتانی، عضو قطری، بال فوقانی و اتصال موجود بین بال تحتانی، عضو قطری و بال فوقانی می‌شود.

 

ارسال نظر جدید