همه نکات مهم خرید ورق روغنی را در این مقاله بخوانید

پیش از خرید ورق روغنی، این راهنمای خرید را بخوانید
انتشار: 1400/05/10
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
همه نکات مهم خرید ورق روغنی را در این مقاله بخوانید
راهنمای خرید ورق روغنی - 5:04 دقیقه

 

ورق روغنی یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان‌سازی است اما اگر اطلاعات کافی نداشته باشید خرید آن برایتان پر چالش خواهد بود.

 

راهنمای خرید ورق روغنی ذکر همه نکات مهمی است که شما باید هنگام خرید این محصول به آن دقت کنید. مواردی مانند ورق روغنی چه کاربردی دارد؟ مشخصات و وزن آن چیست؟ آیا ورق روغنی در بورس عرضه می‌شود و قیمت آن به چه عواملی بستگی دارد؟ همه جزو نکات مهم هنگام خرید ورق روغنی است.

 

قرار است در این مطلب به توضیح این موارد بپردازیم. اگر به‌جز ورق روغنی به راهنمای خرید آهن‌آلات دیگری نیاز داشتید حتماً به مقالات دیگر سایت ما سر بزنید.

 

 

کاربرد ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی با توجه به‌دقت ابعادی بالا، ظاهر صاف و صیقلی‌تر نسبت به ورق سیاه و تحمل کششی مناسبی که دارد در صنایع مختلف به کار می‌رود. از این ورق‌ها از صنعت خودروسازی و لوازم‌خانگی گرفته تا ساخت مخازن و تانکرهای سوخت در صنعت پتروشیمی و گاز استفاده می‌شود.

کاربرد ورق روغنی بسته به نحوه تولید و انواع آن تعیین می‌شود. پس ابتدا باید بدانید ورق روغنی چیست؟ نحوه تولید آن به چه صورت است و انواع آن کدام‌اند؟

 

کاربرد ورق روغنی

 

ورق‌های روغنی نوعی از مقاطع فولادی مسطح هستند که طی فرایند نورد سرد از ورق سیاه تولید می‌شوند. نحوه تولید ورق روغنی به این صورت است که ابتدا ورق سیاه تولید شده و این ورق پس از طی چند مرحله شستشو از غلتک‌های نوردی عبور کرده و ضخامتش کم و کمتر می‌شود تا به حد مطلوب برسد.

 

 

انواع ورق روغنی موجود در بازار کدام‌اند؟

به‌طورکلی انواع ورق روغنی موجود در بازار به 6 گروه ورق روغنی معمولی، نیمه کشش و فوق کشش تقسیم می‌شوند.

 

1. ورق روغنی ST12 (ورق کششی)

این نوع ورق در بسیاری از موارد مانند صنعت ساختمان‌سازی، پتروشیمی، گاز و خودروسازی کاربرد دارد.

 

2. ورق روغنی ST13 (ورق نیمه‌کششی)

این نوع ورق هم در ساخت لوازم‌خانگی و اداری و خودروسازی به کار می‌رود.

 

3. ورق روغنی ST14 (ورق فوق کششی)

ورق فوق کششی ST14 در ساخت فیلتر اتومبیل و ساخت بدنه اتومبیل‌ها استفاده می‌شود.

 

4. ورق روغنی ST16 (ورق فوق فوق کششی)

5. ورق روغنی QSTE

خاصیت ضد سایش داشته و بیشتر در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

6. ورق روغنی EK2 و EK4

خاصیت لعاب پذیری داشته و در ساخت اجاق‌گاز به کار می‌روند.

 

کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی

 

کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی در ایران

در حال حاضر تنها کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب آسیا و هفت الماس ورق روغنی تولید می‌کنند. علاوه بر محصولات این کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی، نوع وارداتی این محصول هم از کشورهایی مانند چین در بازار موجود است.

 

قیمت روز ورق روغنی هفت الماس

 

مشخصات ورق روغنی چیست؟

یکی از نکات مهم هنگام خرید ورق روغنی توجه به مشخصات آن ازجمله وزن ورق روغنی است. با توجه به اینکه قیمت آهن بر اساس وزن آن تعیین می‌شود، توجه به جدول وزن ورق روغنی پیش از خرید این محصول الزامی است.

البته ازآنجایی‌که اغلب ورق‌های روغنی به‌صورت رول تولید و در بازار عرضه می‌شوند، برای این محصول وزن دقیقی تعریف نشده و بیشتر محدوده وزنی در نظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از مشخصات ورق روغنی، ابعاد آن‌هاست. به‌طورمعمول ورق‌های روغنی از سایز 0.18 تا 3 میلی‌متر در عرض 1 و 1.25 در بازار موجودند.

 

قیمت ورق روغنی به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت ورق روغنی نیز مانند دیگر مقاطع فولادی تابع 4 عامل مهم زیر است:

1. میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا

2. نوسانات قیمت دلار

3. قیمت ورق سیاه به‌عنوان ماده اولیه

4. قیمت جهانی ورق روغنی

 

عرضه ورق روغنی در بورس کال

 

عرضه ورق روغنی در بورس کالا به چه نحوی انجام می‌شود؟

عرضه ورق روغنی در بورس کالا مانند ورق‌های سیاه در روزهای دوشنبه انجام می‌شود. قیمت تعیین‌شده ورق روغنی در بورس بر قیمت این محصول در بازار آزاد هم تأثیرگذار خواهد بود.

در حال حاضر هر سه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس و فولاد غرب آسیا محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

در این مقاله تلاش کردیم تمام نکات مهم هنگام خرید ورق روغنی را به شما بگوییم. اینکه ورق سیاه ماده اولیه ورق روغنی است و قیمت آن تا چه اندازه می‌تواند بر قیمت ورق روغنی مؤثر باشد. اینکه چه کارخانه‌هایی در حال حاضر ورق روغنی تولید می‌کنند. یا اینکه هر نوع ورق روغنی چه کاربردی دارد.

همه این نکات ازجمله مواردی بود که وجودشان در راهنمای خرید ورق روغنی لازم بود و ما تلاش کردیم در مختصرترین و سریع‌ترین زمان ممکن این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. اگر در هر یک از موارد بالا نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشید می‌توانید به مقاله مرتبط به خودش مراجعه کنید تا اطلاعات تکمیلی را نیز دریافت کنید.

 

مسعود تاجیک
- نویسنده
ارسال نظر جدید