تفاوت و کاربرد تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش را می دانید؟

پاسخ به 9 سوال متداول در خرید تیرآهن
انتشار: 1399/08/10
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
تفاوت و کاربرد تیرآهن معمولی با تیرآهن هاش را می دانید؟

 

آیا در مورد کاربردهای متفاوت تیرآهن‌ هاش و تیرآهن‌ معمولی اطلاعاتی دارید؟ با خواندن این مقاله و راهنمای خرید تیرآهن علاوه بر پیدا کردن جواب این سوال، می‌توانید به اطلاعات مفیدی در مورد تیرآهن دست پیدا کنید. چرا که دانستن این اطلاعات  برای فعالان صنعت ساخت‌وساز ضروری است. همچنین اطلاع از تفاوت تیرآهن‌های INP، IPE و IPB نقش مهمی در انتخاب آن‌ها دارد. یکی از اصلی‌ترین مصالح استفاده‌شده در صنعت ساختمان‌سازی، انواع تیرآهن است که در اسکلت‌های فلزی به‌عنوان تیر، ستون، مهاربند، خرپاها، نعل درگاه، پل‌های لانه‌زنبوری و پوشش سقف‌ها و نیز در پروژه‌های صنعتی از قبیل اسکله‌سازی، کشتی‌سازی، پالایشگاه‌ها و صنایع شیمیایی بکار می‌روند. تیرآهن‌ وظیفه تحمل نیروی‌های خمشی و برشی ناشی از وزن خود تیر و بارهای وارد بر آن را بر عهده دارند. در این مقاله به تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی از نظر مبانی ساخت، از نظر طراحی، از نظر استحکام و از نظر کاربردها پرداخته شده است. برای پاسخ به سؤال ابتدای متن، باید آن را به چند سؤال کوچک‌تر تقسیم کردیم تا بهتر تفاوت تیرآهن و هاش را متوجه شوید.

 

 

1.تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی از نظر طراحی چیست؟

در ادامه، تفاوت هر کدام از این تیرآهن‌ها را از نظر ظراحی و شکل ظاهری، می‌خوانید:

 

تیرآهن هاش چیست؟ طراحی آن چگونه است؟

مقطع تیرآهن‌های هاش شبیه به حرف H انگلیسی بوده و نام این مقطع فولادی نیز برگرفته از همین تشابه شکلی است. یک تیرآهن هاش طی فرایند نورد گرم از فولاد ساخته می‌شود که به همین دلیل فوق‌العاده قوی بوده و استحکام بالایی دارد.

 

تیرآهن هاش

 

طراحی تیرآهن معمولی (IPE)

تیرآهن معمولی شبیه به حرف I انگلیسی است. این نوع تیرآهن شامل دو صفحه افقی است که به‌عنوان بال شناخته می‌شوند. این دو بال توسط یک جزء عمودی (جان) به هم متصل هستند. در یک تیرآهن معمولی، طول جان از عرض بال آن بیشتر است و لبه‌های مخروطی دارد.

 

تیرآهن معمولی

 

2. کدام نوع تیرآهن سنگین‌تر است؟

تیرآهن هاش اغلب از تیرآهن معمولی بسیار سنگین‌تر است و این بدان معنی است که می‌تواند وزن و سنگینی بیشتری را هم تحمل کند. در بعضی از ساختمان‌ها که ممکن است وزن و نیروی اجزای سازنده بر روی یک دیوار مسئله سازه‌ای ایجاد کند، استفاده از تیرآهن معمولی گزینه مناسب‌تری است زیرا وزن کمتری دارد.

 

 

3. تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی از نظر استحکام در چیست؟

بافت تیرآهن هاش ضخیم‌تر بوده و اغلب قوی‌تر است. یک تیرآهن معمولی اغلب بافت نازک‌تری به نسبت تیرآهن هاش دارد و این بدان معنی است که تحمل آن در برابر نیروهای مختلف نیز کمتر از تیرآهن هاش خواهد بود.

 

4. تنوع ساخت کدام تیرآهن بالاتر است؟

یک تیرآهن هاش می‌تواند در هر سایز، اندازه یا ارتفاعی ساخته شود. یک تیرآهن معمولی فقط به همان اندازه که تجهیزات تولید و تراشکاری در کارخانه اجازه بدهد، ساخته می‌شود.

 

تنوع ساخت تیرآهن ها

 

5. برای هر دهانه‌ای چه تیرآهنی مناسب است؟

تیرآهن هاش برای دهانه‌های حداکثر تا 100 متر قابل استفاده است؛ در حالی که تیرآهن معمولی را می‌توان برای دهانه‌های بین 10 تا 30 متر استفاده کرد.

 

6. کدام نوع تیرآهن بال‌ پهن‌تری دارد؟

تیرآهن H دارای دو بال بوده که عرض آن‌ها نسبت به بال‌های تیرآهن I بیشتر است. تیرآهن‌های معمولی دارای بال‌های کوتاه‌تری هستند. معولا به تیرآهن‌های هاش تیرآهن بال پهن نیز می‌گویند.

 

7. تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی از نظر مبانی ساخت در چیست؟

پاسخ این سؤال در تفاوت ساختاری این دو تیرآهن است.

 

با وجود اینکه تیرآهن هاش مانند یک قطعه فلز به نظر می‌رسد؛ اما از 3 قطعه فلز تشکیل شده که به هم پیوند خورده‌اند. تیرآهن معمولی از طریق جوشکاری یا پرچ قطعات فلزی ساخته نمی‌شود و در کل فقط یک قطعه فلز است.

 

8. تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی از نظر کاربردها در چیست؟

در زیر، کاربردهای هر نوع تیرآهن به تفکیک شرح داده شده است:

 

کاربرد تیرآهن هاش

تیرآهن هاش به دلیل داشتن سطح مقطع پهن، تنش کمتری را انتقال داده و برای ساختمان‌های ضد زلزله گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. تیرآهن‌های هاش به دلیل داشتن استحکام بالا می‌توانند در اندازه‌های طویل تولید شده و در سازه‌های بلند مورد استفاده قرار گیرند. همچنین از این نوع تیرآهن می‌توان در پالایشگاه‌ها برای بست تیرآهنی استفاده کرد. برای پل‌هایی با مقاومت بالا نیز از تیرآهن‌های H مستحکم و بلند استفاده می‌کنند که موجب استحکام و بقای عمر بیشتر پل می‌شود.

علاوه بر موارد فوق، در اسکله‌سازی، پتروشیمی، کشتی‌سازی، سدسازی و موارد مشابهی که نیاز به مقاومت بالا یا طول زیاد باشد، استفاده از تیرآهن هاش بهترین گزینه محسوب می‌شود.

جهت مشاهده قیمت هاش به صفحه این محصول در منوی آهنگر مراجعه کنید.

 

قیمت تیرآهن هاش

 

تفاوت تیرآهن هاش و معمولی

 

تیرآهن معمولی چه کاربردی دارد؟

تیرآهن‌ معمولی دارای کاربردهای مهم و متنوعی در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت سازه‌های فلزی است و اغلب به‌عنوان خرپا یا چارچوب اصلی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. تیرآهن‌های فولادی معمولی با یکپارچه کردن سازه، مقاومت آن را افزایش می‌دهند. قدرت بسیار زیاد آن‌ها باعث می‌شود که نیازی به استفاده از ساختارهای پشتیبانی متعدد وجود نداشته باشد. این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، باعث ثبات بیشتر سازه نیز می‌شود. تطبیق‌پذیری و قابلیت اطمینان تیرآهن‌های I، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای سازندگان تبدیل کرده است. استفاده از تیرآهن‌های معمولی به‌صورت افقی یا ایستاده به‌عنوان ستون، تحمل بار زیادی را برای سازه ایجاد می‌کند. تیرآهن‌های معمولی را می‌توان به‌صورت یک‌طرفه به موازات بافت آن‌ها به‌خوبی خم کرد. بال‌های افقی در برابر خم شدن مقاومت می‌کنند، درحالی‌که بافت کلی آن بر تنش برشی غلبه خواهد کرد.

این اطلاعات به اندازه دانستن قیمت تیرآهن برای یک مهندس عمران ضرورت دارد. از تیرآهن‌های معمولی به‌طور گسترده‌ای در ساخت‌وساز به‌عنوان ستون‌هایی با طول‌ها، اندازه‌ها و مشخصات متفاوت استفاده می‌شود. تیرآهن‌های معمولی دارای وزن، عمق جان، عرض بال و ضخامت‌های متفاوتی هستند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. معمولاً برای سفارش تیرآهن‌های معمولی، آن‌ها را بر اساس مواد و ابعاد طبقه‌بندی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک تیرآهن معمولی 30×27 دارای عرض بال 30 سانتی‌متر و وزن 27 کیلوگرم در هر متر است. سازندگان می‌توانند با توجه به نیازهای ساختمان، اندازه‌های خاصی از تیرآهن‌های معمولی را انتخاب کنند.

 

کاربرد تیرآهن در ساختمان

 

9. در خرید تیرآهن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

یک سازنده برای انتخاب تیرآهن مناسب باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرد:

  • > سازنده باید ضخامت یک تیرآهن را به نحوی انتخاب کند که در اثر تنش واردشده دچار شکستگی، ترک، خم‌شدگی و تاب خوردگی نشود.
  • > انتخاب اندازه صحیح بال‌ها نیز مهم است؛ زیرا آن‌ها از خمش‌های موضعی، کناری یا پیچشی جلوگیری می‌نمایند.
  • > سازنده باید ضخامتی را انتخاب کند که تغییر شکل تیرآهن را به حداقل می‌رساند.
  • > در انتخاب تیرآهن جرم و سختی خاصی برای جلوگیری از ایجاد لرزش در ساختمان انتخاب می‌شود.
  • > مقاومت جان یک تیرآهن باید تحمل تنش‌های تسلیمی وارده را داشته باشد.
  • > خریدار باید از خدمات جانبی ارائه شده توسط فروشنده آگاهی داشته باشد.
  • > دقت داشته باشید که تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل می‌تواند در محاسبه تعداد بندیل‌هایی که می‌توانند با یک تریلر منتقل شوند تأثیرگذار بوده و در نهایت نیز در برآورد هزینه حمل‌ونقل نقش مهمی خواهد داشت.

 

بندیل تیرآهن

 

توجه: خریدار قبل از انتخاب باید به‌طور کامل همه فرآیندها و جوانب ازجمله مناسب بودن و انطباق با قوانین لازم‌الاجرای نظام‌مهندسی را ارزیابی نماید.

برای خرید تیرآهن می‌توانید ابتدا در فروشگاه‌های آنلاین این مقاطع انواع موجود تیرآهن از جمله تیرآهن معمولی، تیرآهن هاش و تیر لانه زنبوری را بررسی نموده و بهترین انتخاب را داشته باشید. اما در ابتدا بهتر است به صورت کامل با تفاوت تیرآهن هاش و تیرآهن معمولی آشنا باشید تا خرید مطلوبی را تجربه کنید؛ آهنگر یکی از مراکز معتبری است که می‌توانید قبل از خرید به آن مراجعه کرده و از قیمت آهن و قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی اطلاع یابید.

 

4 دلیل برای استفاده از تیرآهن هاش در سازه چیست؟
در این ویدیو به شما خواهیم گفت تیرآهن هاش چیست؟، چه مزایایی نسبت به بقیه انواع تیرآهن ها دارد و موقع خرید آن باید به چه نکاتی توجه کنید؟
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

یک تیرآهن هاش می‌تواند در هر سایز، اندازه یا ارتفاعی ساخته شود. یک تیرآهن معمولی فقط به همان اندازه که تجهیزات تولید و تراشکاری در کارخانه اجازه بدهد، ساخته می‌شود.

پاسخ :

تیرآهن هاش بال ها و جان عرض و ضخیم تری دارد و به همین دلیل سنگین‌تر است. 

پاسخ :

سطح مقطع تیرآهن هاش به شکل خرف اچ انگلیسی است، در حالی که سطح مقطع تیرآهن معمولی شبیه به حرف I است. 

نظرات
عباسی
دوشنبه 20 دی 1400
سلام برای ساختمان یک طبقه ۶×۷برای ستون تیر اهن نمره چند استفاده شود بهتر ممنون
مدیر سایت
دوشنبه 20 دی 1400

با سلام و عرض ادب

به شرایط سازه تون و میزان باری که قراره بهش وارد بشه بستگی داره. 

پولاد صامت
چهارشنبه 16 تیر 1400
استحکام تیرآهن هاش بیشتره یا مععمولی؟
مدیر سایت
چهارشنبه 16 تیر 1400
تیرآهن هاش جان و بال ضخیم تری داره و به همین علت استحکام اون بیشتره.
پرویز کلانتری
شنبه 22 خرداد 1400
تیرآهن هاش یک تکه ساخته میشه یا ipe؟
مدیر سایت
شنبه 22 خرداد 1400
تیرآهن ipe یک مقطع فولادی یک تکه ست، در حالی که تیرآهن هاش از اتصال چند تسمه ساخته میشه. 
ارسال نظر جدید