تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

با عواملی که لوله درزدار را از لوله بدون درز متمایز می‌کنند، آشنا شوید
انتشار: 1400/05/24
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟
تفاوت لوله درزدار و بدون درز - 4:50 دقیقه

 

معمولاً تولید لوله‌های فولادی به دو روش درزدار و بدون درز صورت می‌گیرد. روش تولید، اصلی‌ترین تفاوت لوله بدون درز و درزدار است که کارایی و کاربرد این 2 نوع لوله فولادی را نیز متمایز می‌کند. این تفاوت در کنار قیمت آهن آلات، تأثیر زیادی بر قیمت لوله می‌گذارد. در این مقاله، ابتدا به معرفی هر 2 نوع این لوله‌ها پرداخته شده و در انتها می‌توانید فرق لوله بدون درز و درزدار را در قالب یک جدول ببینید.

 

 

آشنایی بیشتر با تفاوت های لوله بدون درز و درزدار

 

ویژگی‌های لوله‌های درزدار چیست و چگونه تولید می‌شوند؟

ماده اولیه ساخت لوله‌های درزدار، ورق سیاه است که همانند روش تولید پروفیل، آن را به صورت نوار برش می‌دهند و سپس با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، لبه‌های آن را به یکدیگر نزدیک می‌کنند. سپس با یکی از 2 روش SAW (زیرپودری) یا ERW (مقاومت الکتریکی)، لبه‌های لوله را به یکدیگر جوش می‌دهند. خود جوشکاری زیرپودری، به 2 روش درز مستقیم یا مارپیچ تقسیم می‌شود که به لوله‌های جوشکاری شده به روش مارپیچ، لوله اسپیرال می‌گویند.
لوله‌ سیاه درزدار، دارای راندمان تولید بالا، هزینه کم و صرفه‌جویی در مواد است. این نوع لوله به طور گسترده در شبکه‌های آب و گازرسانی، حمل و نقل هوایی، هوافضا، انرژی، الکترونیک، اتومبیل و سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع لوله‌ها در برابر خوردگی شدید و محیط‌های اسیدی مقاومت مناسبی دارند.

 

 

استانداردهای لوله درزدار:


در ساخت لوله درزدار، از استانداردهای تدوین شده توسط مراجع زیر استفاده می‌شود:

•    ISIRI: موسسه ملی استاندارد ایران
•    IGS: شرکت ملی گاز ایران
•    API: سازمان پتروشیمی آمریکا
•    ASTM: جامعه آزمون و مواد آمریکا
•    DIN: موسسه استاندارد آلمان
•    BSI: موسسه استاندارد بریتانیا
•    JIS: موسسه استاندارد ژاپن

 

با انواع لوله درزدار آشنا شوید


مشخصات فنی لوله‌های درزدار تولید شده به هر روش، با دیگری متفاوت بوده و تعیین‌کننده کاربرد آن است. لیست زیر، انواع لوله‌های درزدار را به همراه کاربرد آن‌ها نشان می‌دهد:

1.    لوله آهنی درزدار عادی:
به این نوع لوله، لوله تست آب نیز می‌گویند، چرا که پیش از استفاده آن‌ها را از نظر مقاومت در برابر فشار یا خم شدن، مورد آزمون قرار می‌دهند. لوله درزدار عادی معمولاً در طول 4 تا 10 متر ساخته شده و از آن‌ها برای انتقال مایعات با فشار پایین، استفاده می‌شود.

 

لوله درز دار آهنی

 

2.    لوله درزدار گالوانیزه:
لوله درزدار گالوانیزه همان لوله درزدار فولادی است که به منظور جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی، به آن پوششی از جنس فلز روی، اضافه کرده‌اند. این نوع لوله درزدار نیز بیشتر در سیستم‌های آب‌رسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

3.    لوله درزدار داربستی:
تفاوت اصلی لوله درزدار داربستی با سایر لوله‌های درزدار، ضخامت بیشتر و پایین‌تر بودن کیفیت در محل درز آن است. به همین دلیل، لوله درزدار داربستی برای انتقال آب و مایعات مناسب نیست.

 

لوله درزدار داربستی

 

4.    لوله درزدار مارپیچی:
لوله درزدار مارپیچی یا لوله اسپیرال، نوعی از لوله درزدار است که درز آن مستقیم نبوده و از طریق جوشکاری مارپیچی ورق فولادی تولید می‌شود. کیفیت جوشکاری در لوله اسپیرال بیشتر از لوله‌های درزدار عادی است و به همین علت این لوله‌ها را بیشتر در ساخت سیستم‌های تهویه به کار می‌برند.

5.    لوله درزدار استیل
لوله درزدار استیل از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و به علت خواص این نوع فولاد، بیشتر در صنایع غذایی، خودروسازی، هوافضا و پتروشیمی کاربرد دارد.

 

قیمت لوله استیل

 

لوله درزدار استبل

 

ویژگی‌های لوله بدون درز چیست و چگونه تولید می‌شوند؟

به لوله‌های بدون درز، اصطلاحاً لوله مانیسمان می‌گویند. دلیل اینکه اکثر مردم لوله فولادی مانیسمان را به لوله فولادی جوش داده شده یا درزدار ترجیح می‌دهند، این است که لوله‌های مانیسمان به علت نداشتن ترک، می‌توانند فشار بسیار بالا را تحمل کنند. علاوه بر این، محاسبه دقیق فشار لوله‌های مانیسمان بسیار آسان است. لوله‌های مانیسمان از طریق یکسان سازی یکنواخت آلیاژ ساخته شده‌اند و در تولید آن‌ها از استانداردهای API 5L و ASTM استفاده شده است.

 

 

برای ساخت لوله‌های مانیسمان از روش نورد گرم استفاده می‌شود و ماده اولیه ساخت آن‌ها، شمش فولادی است. در فرایند تولید لوله مانیسمان، شمش را آن‌قدر ذوب می‌کنند تا بتوان درون آن سوراخی ایجاد کرد. سپس شمش آن‌قدر ذوب و کشیده می‌شود تا طول، قطر و ضخامت آن مطابق با ابعاد مدنظر شود. لوله‌های مانیسمان در مصارفی که نیاز به فشار و حرارت است، چون صنایع نفت و گاز، تولید برق و داروسازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مشخصات فنی لوله بدون درز، عامل برتری آن بر لوله درزدار است.

 

تفاوت لوله درزدار و بدون درز در یک نگاه

 

تفاوت لوله بدون درز و درزدار در یک نگاه


تفاوت‌های اصلی لوله درزدار و بدون درز، به کیفیت مواد اولیه، فرآیندهای تولید، عملکرد، ظاهر، اندازه‌ها، کاربردها و قیمت تمام‌شده بستگی دارد. مهم‌ترین تفاوت‌های این 2 نوع لوله را در جدول زیر می‌بینید:

 

تفاوت

لوله درزدار

لوله بدون درز (لوله مانیسمان)

زمان تولید

پایین‌تر

بالاتر

هزینه تولید

پایین‌تر

بالاتر

ضخامت

پایین‌تر

بالاتر

تحمل فشار

پایین‌تر

بالاتر

دوام

پایین‌تر

بالاتر

تنوع جنس

بالاتر

پایین‌تر

تنوع سایز

یکسان

یکسان

تلرانس ابعادی

بالاتر

پایین‌تر

گستردگی کاربردها

بالاتر

پایین‌تر

قیمت

پایین‌تر

بالاتر

 


بررسی تفاوت بین لوله بدون درز و درزدار به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب لوله مناسب برای کارتان، اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که پیش از اقدام به خرید، حتماً راهنمای خرید لوله فولادی و راهنمای خرید لوله مانیسمان را مطالعه کنید.

مسعود تاجیک
- نویسنده
ارسال نظر جدید