پرمصرف‌ترین انواع لوله ساختمانی کدام است؟

جنس انواع لوله ساختمانی، تعیین‌کننده کاربرد آن‌هاست
انتشار: 1400/10/11
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
پرمصرف‌ترین انواع لوله ساختمانی کدام است؟

 

امروزه انواع مختلفی از لوله‌ها تولید می‌شود که این لوله‌ها، در ساختمان‌سازی هم کاربرد بسیاری دارند. جنس انواع لوله ساختمانی با توجه ‌به کاربرد آن‌ها متفاوت است. به‌طور مثال انواع لوله آب باید از جنسی باشند که در محیط‌های مرطوب دچار خوردگی نشوند. اگر می‌خواهید با انواع لوله‌های ساختمانی پرمصرف و کاربرد آن‌ها آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

 

 

لوله‌کشی چیست؟

برای انتقال سیالات در یک سیستم یا سازه، از لوله‌کشی استفاده می‌شود. در این مقاله بیشتر تمرکز ما روی انواع لوله ساختمانی است.
از بین انواع لوله‌های تأسیساتی مورداستفاده در ساختمان‌سازی، لوله آب مهم‌ترین آن‌هاست. لوله‌های گالوانیزه، چدنی، پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی، پنج لایه، پلی‌اتیلن و… ازجمله لوله‌هایی هستند که اغلب در یک ساختمان برای انتقال آب از آن‌ها استفاده می‌شود. برای لوله‌کشی آب در ساختمان باید از لوله‌هایی استفاده کرد که علاوه بر مقاومت بالا و خوردگی پایین، قیمت مناسبی هم داشته باشند. در نظر داشته باشید که علاوه بر لوله‌کشی آب، لوله‌کشی گاز و لوله‌کشی فاضلاب هم از انواع دیگر لوله‌کشی در ساختمان محسوب می‌شوند.
در این میان توجه داشته باشید که قیمت انواع مختلف لوله‌ها با یکدیگر فرق دارد. به‌طور مثال قیمت لوله درز مستقیم تست آب با دیگر انواع لوله آب متفاوت خواهد بود که می‌تواند روی هزینه نهایی پروژه تأثیر به سزایی داشته باشد؛ بنابراین با توجه به قیمت آهن‌آلات هرچه جزئیات بیشتری درباره انواع لوله‌ها داشته باشید، انتخاب‌های بهتری هم خواهید داشت. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر این مقاله، راهنمای خرید لوله فولادی را نیز بخوانید.

 

آشنایی با مهم‌ترین انواع لوله‌های تأسیساتی

انواع لوله‌های تأسیساتی به 2 دسته لوله فلزی و لوله غیرفلزی تقسیم می‌شوند که در ادامه هریک را موردبررسی قرار خواهیم داد.

 

انواع لوله فلزی

انواع لوله فلزی در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

 

لوله‌های فولادی

لوله‌های فولادی در برابر مواد اسیدی مقاومت بالایی نداشته و به‌مرور زمان دچار آسیب و خوردگی می‌شوند. این لوله‌ها با این که استحکام بالایی دارند به دلیل عدم انعطاف‌پذیری، رسوب‌گیری بالا و خوردگی زیاد، کمتر در لوله‌کشی ساختمان به کار می‌روند. درصورتی‌که بخواهید از این لوله در ساختمان استفاده کنید، بهتر است از روش‌های مقابله با خوردگی لوله‌های فولادی اطلاع داشته باشید. از طرفی اگر نگاهی به جدول وزن لوله فولادی بیندازید، متوجه خواهید شد که این لوله‌ها در مقایسه با انواع لوله‌ پلاستیکی، وزن بسیار بالاتری دارند.

 

انواع لوله ساختمانی پلاستیکی

 

لوله گالوانیزه

در این بخش به شما خواهیم گفت لوله گالوانیزه چیست. این لوله‌ها به رنگ خاکستری بوده و وزن سبکی دارند. از آنجایی که لوله‌های گالوانیزه هم دچار رسوب و خوردگی می‌شوند، باوجود مقاومت فشاری بالا، از آن‌ها کمتر در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند.

 

لوله چدنی

لوله چدنی همان‌طور که از نام آن مشخص است، از جنس چدن ساخته می‌شود. با توجه ‌به کاربرد این نوع از لوله‌ها، ممکن است نوع آلیاژ متفاوتی در تولید آن به کار گرفته شود. درمجموع لوله‌های چدنی نسبت به لوله‌های آهنی با سرعت کمتری دچار فرسودگی می‌شوند؛ اما اگر مواد شیمیایی از این لوله‌ها عبور کنند، آن را دچار زنگ‌زدگی خواهند کرد. اگر از قیمت انواع لوله اطلاع داشته باشید، می‌دانید که قیمت لوله چدنی نسبت به قیمت لوله‌های فلزی ارزان‌تر است؛ اما به دلیل وزن بالایی که دارند، نصب آن‌ها به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.

 

انواع لوله‌های پلاستیکی

انواع لوله‌های پلاستیکی بیشتر در سیستم‌های مربوط به آب و فاضلاب به‌کاررفته و مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

انواع لوله PVC

انواع لوله‌های پی‌وی‌سی به رنگ‌های طوسی، سفید و زرد در بازار موجودند که کاربرد بسیار زیادی هم در صنعت ساختمان‌سازی دارند. ازآنجایی‌که این لوله‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند کمتر دچار ترک‌خوردگی و شکستگی می‌شوند. لوله PVC سبک بوده و به همین دلیل فرایند نصب آن با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. از طرف دیگر انواع لوله PVC در برابر تغییرات دمایی بسیار حساس هستند که این موضوع، یکی از معایب آن‌ها به شمار می‌رود.
لوله پلیکا یکی از انواع لوله‌های PVC به شمار می‌رود که کاربرد بسیاری هم در ساختمان‌سازی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله پلیکا این است که رنگ و بوی آب را عوض نکرده و میزان رسوب و گرفتگی در آن به دلیل صیقلی بودن سطحش کم است.

 

لوله پلی‌پروپیلن

لوله پلی‌پروپیلن، لوله‌هایی سبز یا سفید هستند که جنس آن‌ها شبیه به پلاستیک‌های فشرده است. به همین دلیل، وزن آن‌ها پایین بوده و حمل‌ونقل و نصب آن‌ها هم راحت‌تر است. یکی از دلایلی که لوله‌های پلی‌پروپیلن در ساختمان‌سازی رواج زیادی دارد، مقاومت آن‌ها در برابر یخ‌زدگی، ضربه، رسوب، خوردگی و پوسیدگی است. همچنین این لوله‌ها دارای مقاومت فشاری بالایی هستند که در نهایت سبب شده جزو انواع لوله‌‌های ساختمانی پرمصرف به شمار روند. لوله پلی‌پروپیلن به نام‌های لوله تک‌لایه و لوله PP نیز شهرت دارد.
درمجموع لوله پلی‌پروپیلن از بهترین لوله‌ها برای لوله‌کشی ساختمان به شمار می‌رود، زیرا وزن کمی داشته و اجرای آن با سرعت بالاتری امکان‌پذیر است. از سوی دیگر این نوع لوله در برابر رسوب و خوردگی هم مقاومت بالاتری داشته و از قیمت پایین‌تری هم برخوردار است.

 

لوله سی‌پی‌وی‌سی

این لوله‌ها کرم و سفیدرنگ بوده و از جنس پلاستیک تولید می‌شوند. ویژگی اصلی لوله‌های سی پی‌وی‌سی سختی بالایی است که موجب می‌شود که در سیستم توزیع آب سرد و گرم ساختمان هم به کار روند.

 

انواع لوله آب

 

لوله پلی‌اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلن یکی دیگر از لوله‌های منعطف در بازار محسوب می‌شوند که به نام‌های PE یا لوله پلاستیکی هم شهرت دارند. کاربرد اصلی لوله پلی‌اتیلن برای زیر سینک آشپزخانه یا لوله‌کشی در زیرزمین است.

 

قیمت لوله پلی‌اتیلن

 

لوله چندلایه

لوله‌های چندلایه از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که اغلب جنس لایه درونی و بیرونی آن‌ها از نوعی پلیمر به نام پلی‌اتیلن است. همچنین در این لوله‌ها از آلومینیوم به‌عنوان لایه میانی استفاده می‌شود که در نهایت سبب بالا رفتن مقاومت آن‌ها در برابر ضربه خواهد شد.
ترکیب جنس‌های مختلف در تولید لوله‌‌های چندلایه سبب می‌شود این لوله‌ها علاوه بر استحکام بالا در برابر خوردگی هم مقاومت بالایی داشته باشند. این لوله‌ها از جمله انواع لوله‌های تأسیساتی محاسبه می‌شوند که در سیستم‌های گرمایش از کف و سیستم‌های تهویه مطبوع کاربرد فراوانی دارند.

 

جنس لوله ساختمانی
 

بهترین لوله برای لوله‌کشی ساختمان کدام است؟

در میان انواع لوله‌های ساختمانی بهترین لوله برای لوله‌کشی ساختمان، لوله‌های پنج لایه PEX-AL-PEX هستند که علاوه بر مقاومت مکانیکی بالا، شکل‌پذیری آسان، طول زیاد کلاف، نصب آسان و سریع، قیمت مناسبی هم دارند.

 


در این مقاله در خصوص انواع لوله ساختمانی صحبت کردیم و به شما گفتیم انواع لوله‌های ساختمانی پرمصرف کدام‌اند. همچنین جنس انواع لوله ساختمانی را موردبررسی قرار داده و به شما گفتیم به‌طور مثال انواع لوله آب بیشتر از چه جنس‌هایی تولید می‌شوند. در حال حاضر شما با مطالعه این مقاله خواهید توانست با توجه ‌به نوع کاربری خود، بهترین نوع لوله را انتخاب و خریداری نمایید.
 

سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

این لوله‌ها از جمله انواع لوله‌های تأسیساتی محاسبه می‌شوند که در سیستم‌های گرمایش از کف و سیستم‌های تهویه مطبوع کاربرد فراوانی دارند.

پاسخ :

انواع لوله‌های پی‌وی‌سی کاربرد بسیار زیادی هم در صنعت ساختمان‌سازی دارند. ازآنجایی‌که این لوله‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند کمتر دچار ترک‌خوردگی و شکستگی می‌شوند. 

ارسال نظر جدید