پروفیل لنگه دری چیست و شکل آن چگونه است؟

مزایا و معایب انواع پروفیل لنگه دری
انتشار: 1400/03/18
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
پروفیل لنگه دری چیست و شکل آن چگونه است؟

 

آیا تا به حال شده وقتی از پنجره بیرون را تماشا می‌کنید، به چگونگی ساخت پنجره و اینکه چطور شیشه‌ها روی این قاب محکم می‌شوند، فکر کنید؟ یا زمانی که از درب عبور می‌کنید علاوه بر ظاهرش به ساختار آن توجه کرده‌اید؟ پروفیل‌ها مقاطعی با سطح مقطع ثابت هستند که کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارند. پروفیل لنگه دری از انواع پروفیل بر اساس کاربرد است که در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم پروفیل لنگه دری چیست، چگونه تولید می‌شود، انواع آن کدام‌اند و چه کاربردهایی دارد. برای آشنایی با شکل پروفیل لنگه دری در ادامه این متن ما را همراهی کنید.

 

 

 پروفیل لنگه دری در چه ابعادی در بازار موجود است؟

پروفیل لنگه دری که به نام پروفیل 508 نیز در بازار شناخته می‌شود، از انواع پروفیل‌های چهارچوب درب است. در کل پروفیل‌های درب و پنجره به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

 انواع مختلف پروفیل

پروفیل لنگه دری، سپری، کلافی و زوار؛ انواع مختلف پروفیل

 

ابعاد پروفیل لنگه دری

حالا که میدانیم پروفیل لنگه دری چیست، بهتر است با ابعاد آن در بازار نیز آشنا شوید. انواع پروفیل لنگه دری براساس ابعاد در ضخامت ۲ تا ۴ میلی‌متر و در طول ۶ تا ۱۲ متر در بازار عرضه می‌شوند.

 

 

 تولید پروفیل لنگه دری چگونه انجام می‌شود؟

برای تولید پروفیل لنگه دری اغلب از ورق سیاه St37 استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب که این ورق‌ها ابتدا از غلتک‌های نورد مخصوصی عبور کرده و به فرم موردنظر درمی‌آیند و سپس به ابعاد موردنظر برش داده می‌شوند.

در روش دیگر تولید پروفیل لنگه دری از «بلوک‌های فلزی» استفاده می‌شود که آن‌ها را داخل کوره فرستاده و پس از رسیدن به دمای مدنظر به بخش نورد گرم وارد می‌شوند. سپس از میان غلتک‌های مخصوص عبور داده و درنهایت بعد از سرد شدن ورق و گذشتن از بخش باز پخت یا آنیل از طریق نورد سرد به ساختار نهایی خود می‌رسند.

 

تولید پروفیل لنگه دری

 

از چه استانداردی برای تولید پروفیل لنگه در استفاده می‌شود؟

تولید پروفیل لنگه دری در ایران اغلب بر اساس استانداردهای ملی به شماره‌های 7336 و 7338 و استاندارد هندی IS 4351 انجام می‌شود. در حال حاضر کارخانه‌های جهان پروفیل پارس، فولاد علویجه، لوله پروفیل گل نرده و پروفیل فولادی اصفهان ازجمله تولیدکنندگان این محصول در ایران هستند.

 

قیمت امروز پروفیل جهان پروفیل پارس

 

بسته‌بندی پروفیل لنگه دری به چه صورت انجام می‌شود؟

پروفیل‌های لنگه دری را با استفاده از تسمه‌های مخصوص بسته‌بندی می‌کنند تا هنگام حمل‌ونقل مشکلی پیش نیاید. همچنین پلاک‌هایی روی این بسته‌ها قرار می‌گیرد که مشخصات زیر در آن مشخص شده‌اند:

  •  شماره بسته
  •  شناسه پروفیل
  •  نشان تأیید کنترل کیفیت
  •  نام یا نشان تجاری تولیدکننده

 

شکل پروفیل لنگه دری

 

 قیمت پروفیل لنگه دری در بازار چگونه است؟

همان‌طور که مشخص است پروفیل لنگه دری هم در دسته پروفیل‌ها محسوب می‌شود و به همین دلیل قیمت آن تابعی از تغییرات قیمت پروفیل و آهن در بازار خواهد بود و برحسب کیلوگرم اعلام می‌شود. قیمت آهن نیز به نوسانات قیمت ارز، نرخ جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وزن پروفیل لنگه دری نیز از دیگر عامل موثر در قیمت آن است؛ بنابراین قبل از خرید، به وزن قوطی لنگه دری توجه کنید.

وزن این مقطع فولادی از 1.123 کیلوگرم تا 3.777 کیلوگرم است. در انتهای این متن می‌توانید pdf جدول وزن پروفیل لنگه دری را دانلود کنید.

 

تصویر انواع پروفیل لنگه دری

 

 کاربرد پروفیل لنگه دری چیست؟

پروفیل لنگه دری را اغلب برای ساخت چهارچوب درب، به‌خصوص از نوع UPVC به کار می‌گیرند. پروفیل چهارچوب‌های فرانسوی را نیز با استفاده از این نوع پروفیل تولید می‌کنند. درمجموع می‌توان گفت پروفیل لنگه دری را برای تولید پنجره‌ها و درب‌های فولادی، نرده‌های فولادی، گوشه پله‌ها و گوشه دیواره‌های کارخانه‌ها به کار می‌برند.

حالا که میدانید پروفیل لنگه دری چیست و چگونه تولید می‌شود، هنگامی‌که به چهارچوب درب تکیه می‌دهید یا کنار پنجره‌ای می‌ایستید توجه بیشتری به ساختار آن داشته باشید و سعی کنید شکل پروفیل لنگه دری را به خاطر بسپارید.

ندا حیدری
- نویسنده
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

مواد اولیه تولید پروفیل لنگه دری اغلب ورق سیاه St37 است.

پاسخ :

پروفیل لنگه دری در دسته انواع پروفیل درب و پنجره قرار دارد.

ارسال نظر جدید